Spesifikasi Honda Winner 150 / Supra 150X Cabaran Honda untuk Kapcai 150cc Semasa


"Kapchai..cub chai..(little cub dalam kantonis)"

Kapchai merupakan kategori motosikal yang paling laris di seantero asia tenggara. Jika di definisikan dalam bahasa inggeris sebagai 'underbone'.

Cub prix adalah tempat kreativiti kapchai diaplikasikan. Jalanan, kapcai lebih popular berbanding superbike di negara-negara asia tenggara.

Ekonomik, compact, dan user friendly. Antara kriteria yang menyebabkan cub chai digemari.

Varian semakin banyak, dari 50cc sehinggalah 150cc. Pengeluar motosikal sekarang lebih menumpukan varians 150cc. Sebagaimana Suzuki Belang R150 FU, Yamaha FZ150, Yamaha Y15ZR, Honda Sonic 150 dan kini dari pengeluar honda...
Honda Supra 150X/Winner 150.




Sebagaimana kebiasaan, negara asia tenggara seperti Vietnam, Indonesia, dan Filipina merupakan negara kelompok pertama yang 'bersaing' untuk mengeluarkan varians masing-masing. Seperti kebiasaan juga Malaysia adalah yang paling corot antaranya, mungkin kerana keterbatasan atau cut-off untuk memasuki Malaysia.


Senang cerita Malaysia adalah negara yang amat mementingkan 'pak haji ke surau' berbanding 'anak muda jiwa kreatif dan kelajuan'.




Dikenali sebagai Honda Winner di Vietnam. Honda vietnam telah melancarkan varian ber cc 150 ini pada vietnam motoshow baru-baru ini. Reka bentuk yang mirip jenama LC dari Yamaha, mungkin dibentuk sebagai pesaing kepada varian LC 135 dan Y15ZR.

Sebelum meroket lebih jauh cuba lihat beberapa perbezaan specs varian 150cc yang sedia ada, perbandingan specs kapcai 150cc.

Selain menggunakan enjin berkapasiti 150cc ia turut dilengkapi dengan sistem penyejukan enjin liquid-cooled EFI, dengan gear 6 kelajuan gearbox, nilai kuasa (power) dikatakan mencecah 15.4hp pada rpm 9000. Torque pula mampu mencapai torque maksimum 13.5Nm pada 6500 rpm.




Dari segi penampilan dan rekabentuk masih mempunyai ciri-ciri kapchai honda yang sedia ada iaitu berkepala kecil dan bertubuh besar. Selain dari itu, bentuk yang berketul-ketul mungkin kurang sesuai untuk ujian aerodinamik kerana mungkin nilang drag yang tinggi berbanding varian 150cc yang lain.

Dengan nilai berat 122kg Honda Winner 150 ini boleh menampung 4.5l bahan api petrol di dalam tangkinya. Dipasangkan dengan disc brake pada kedua-dua bahagian tayar.

Jika di Vietnam, ia digelar dengan Honda Winner 150 manakala ada sumber mengatakan bahawa di Indonesia edisi ini adalah diberi nama Honda Supra 150X. Namun, di Malaysia belum ditentukan kehadirannya, kerana betapa cerewetnya pihak Malaysia dalam menentukan cut off nanti, mungkin akan terjadi sebagaimana Honda Sonic 150, diyakini mampu memasuki pasaran Malaysia kerana belum lagi terdapat varian 150cc untuk Honda di sini.





Harga masih belum dipastikan kerana mungkin pihak Honda perlu cuba mencari harga yang lebih ekonomi berbanding varians 150cc yang sudah ada.

Anda fikir anda tahu Spesifikasi Honda Winner 150 / Supra 150X Cabaran Honda untuk Kapcai 150cc Semasa ?

Anda fikir sekali lagi....

Assalamualaikum....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...