Penyokong Tottenham Hotspurs FC adalah Yid Army Yahudi Laknatullah


'Yiddo'

Pembabitan yahudi di dalam industri bola sepak bukan suatu yang asing, malahan English Premier League England juga tidak terkecuali. Jika sekadar tajaan dan sumbangan kewangan untuk sesebuah pasukan bukanlah suatu yang 'extreme' pembabitan yahudi di dalam kancah bola sepak tetapi apabila terdapat satu organisasi di dalam sesebuah pasukan, itu cukup memadai untuk mengandaikan betapa 'yahudinya' kelab tersebut.



Di utara London misalnya, yid, yiddo, dan yiddish bukan sesuatu yang asing. Yid ini merupakan suatu kumpulan penyokong bola sepak kepada sebuah pasukan bola sepak utara London. Penyokong pasukan Arsenal FC dan Chelsea sering mendendangkan 'chanting' berbaur anti-semitic apabila bertemu pasukan ini.


Sebelum itu, mari kita kenali kumpulan yahudi ini. Perkataan 'yid' berasal dari bahasa jerman yang bermaksud, jude atau jew iaitu yahudi di dalam bahasa melayu. 

Apa yang menjadikan betapa yahudinya puak penyokong kelab bola sepak utara London ini adalah mereka menggelarkan kumpulan mereka sebagai 'Yid Army'. Secara lahiriahnya kita boleh tafsirkan sebagai 'Askar yahudi laknatullah'. 

Dari nama mereka inilah kumpulan penyokong pasukan Tottenham Hotspurs a.k.a Spuds, sering didendangkan dengan laungan 'chanting' anti-semitic oleh arch rival mereka seperti Arsenal FC dan Chelsea FC.




Gelaran 'yid army' dalam kalangan penyokong Spurs, menunjukkan betapa ramainya yahudi laknatullah yang menyokong Tottenham Hotspurs FC.

The Gunners (Arsenal FC) merupakan 'musuh' terbesar bagi Spurs pada setiap perlawanan membabitkan kedua-dua pasukan. Sehingga perlawanan mereka digelar sebagai 'Arch Rival Game'.

Dengan itu sedarlah kita bahawa menyokong Tottenham Hotspurs FC seumpama kita sendiri menggelarkan diri sebagai 'Yid Army' iaitu askar yahudi.

Bagi mereka yang kurang didikan akan hal ini tidak mustahil mereka akan banggan menggelarkan diri mereka sebagai yid army kerana begitu meminati Tottenham Hotspurs FC.




Secara tidak langsung anda menggelarkan diri anda yid army, anda adalah salah seorang dari askar yahudi laknatullah.

Selain Tottenham FC di England, Ajax FC juga merupakan sebuah 'yid army' untuk Belanda.

Anda fikir anda tahu Penyokong Tottenham Hotspurs FC adalah Yid Army Yahudi Laknatullah ?

Anda fikir sekali lagi....

Assalamualaikum....

Catat Ulasan

0 Ulasan