Fahami Perihelion, Aphelion, Solstice, Apogee, Perigee dan Fenomena Empat Musim


"Perihelion, Aphelion, Solstice dan Four Season"

Perihelion merupakan fenomena alam yang berlaku apabila matahari berada pada kedudukan paling hampir sehingga tarikh tertentu dengan bumi melalui kiraan jarak astronomi.




Merupakan fenomena setiap tahun dua minggu selepas december solstice.





Bumi mengelilingi matahari bukan dalam bentuk bulat yang sempurna. Bumi mengelilingi bulan dengan bentuk elips.

Maka akan terdapat satu titik pada elips yang membentuk paling dekat dengan titik tengah (matahari) dan juga hujung kepada elips orbit tersebut merupakan titik paling jauh bumi dan matahari dalam satu tahun.

Fenomena Aphelion dan Perihelion

Aphelion merupakan lawan kepada perihelion iaitu kedudukan bumi paling jauh dengan matahari dengan kata lain bumi berada pada titik elips orbit yang paling hujung. Berlaku saban tahun dua minggu selepas june solstice.

Paksi bumi iaitu dari hujung kutub utara dan selatan bukan berada pada kedudukan tegak. Bumi berpusing pada paksinya dalam sudut tertentu, condong kepada 23.4 darjah dari paksi menegak. 




Negara-negara di hemisfera utara mengalami musim sejuk (winter) kerana menerima cahaya dan haba matahari yang kurang berbanding kawasan lain kerana kecondongan ke belakang bumi seperti Amerika, Rusia dan lain lain. Mengalami hari siang yang sedikit.

December Soltice

Manakala negara-negara yang mendiami kawasan hemisfera selatan akan mengalami soltice musim panas (summer) kerana menerima byk cahaya dan haba matahari berbanding kawasan hemisfera utara seperti Australia, new zealand dan lain lain. Memiliki hari siang yang panjang.

Fenomena ini di panggil december soltice iaitu mungkin berlaku pada 20, 21, 22 atau 23 hari bulan




June soltice pula vice versa kepada december soltice iaitu kawasan hemisfera utara akan mengalami siang yang panjang berbanding hemisfera selatan. Penerimaan cahaya dan haba matahari oleh kawasan hemisfera selatan adalah lebih banyak berbanding kawasan hemisfera utara. Berlaku sekitar june 21 dan june 23.

Kesan Di Kawasan Khatulistiwa

Bagi negara yang berada hampir dengan khatulistiwa tiada sebarang perubahan ketara diperoleh dengan kata lain kerana inilah negara tropika tidak mempunyai empat musim, kerana menerima kadar cahaya dan haba dari matahari dengan sekata saban tahun.

Sekurang-kurangnya kita akan fahami kenapa negara hemisfera utara dan selatan mempunyai cuti tertentu dan pelbagai filem dan movie baru yang akan keluar pada masa tertentu.

Kesan terhadap Cuaca Di Malaysia

Soltice juga berkait rapat dengan fenomena monsoon di malaysia, fahami konsep udara panas akan menuju ke kawasan seju maka anda akan dapat menggunakan kepala hotak anda yang berjambul mengetahui bahawa udara ini akan melalui negara kita sebelum menuju ke hemisfera berlainan di muka bumi.

Malaysia bukan saja strategik untuk laluan perdagangan kapal-kapal, namun merupakan laluan famous udara panas yang membentuk musim monsoon dan tengkujuh.

Perubahan Orbit Bumi

Dalam 100,000 tahun orbit bumi mengelilingi matahari akan berubaha sedikit demi sedikit. Semua terjadi berkait dengan daya tarikan graviti antara objek astronomi yang berkaitan, dalam skop manusia biasa seperti kita, objek yang biasa kita alami adalah bumi, bulan dan matahari mungkin sedikit mengenai meteroid, meteor dan meteorit.

Jika bumi mengelilingi matahari apa yang dilakukan oleh bulan ? adakah bulan duduk lepak sahaja di tepi kolam sambil menikmati lemonade ?

Bulan juga memainkan peranan terhadap alam. Bulan mengelilingi bumi berjaya menghasilkan beberapa fenomena alam kepada bumi seperti air pasang biasa atau air pasang besar atau mungkin juga kehadiran werewolf.

Fenomena Apogee dan Perigee

Orbit bulan untuk mengelilingi bumi juga dalam keadaan elips. Maka terdapat titik dekat dan jauh antara bulan dan bumi. Jika bulan dan bumi berada pada jarak yang dekat maka dipanggil dengan istilah perigee dan jika mereka menjauh mereka akan mengalami 'relationship' apogee.

Masing-masing memiliki daya tarikan graviti terhadap satu sama lain. Oleh hal inilah, jika ketika bulan amat hampir dengan bumi maka akan terjadinya air pasang besar hasil dari daya tarikan bulan dan bumi.

Matahari, bumi dan bulan. Memahami mereka hanya dengan konsep budak tingkatan empat sudah memadai. Dengan itu kita akan tahu bagaimana sambutan tahun baru gregori dan taqwin islam diilhamkan meskipun secara konsep sahaja.
Tahu akan fenomena pasang besar yang diakibatkan oleh jarak bulan dan bumi.

Aphelion, perihelion, apogee, dan perigee merupakan fenomena tahunan, maka bukanlah suatu yang asing bagi pengkaji astronomi meskipun bukan professional.

Anda fikir anda tahu Perihelion, Aphelion, Soltice, Apogee, Perigee dan Fenomena Empat Musim ?

Anda fikir sekali lagi....

Assalamualaikum








Catat Ulasan

0 Ulasan