Cara Memulakan Bisnes Homestay di Malaysia


"Cara Mulakan Bisnes Homestay"

Jika dahulu perkataan 'homestay' hanya mengingatkan kita akan satu rumah kampung yang akan dihuni oleh beberapa orang pelancong mat saleh untuk mengikuti tradisi masyarakat kampung berkenaan.

Cara Mulakan Bisnes Homestay
Cara Mulakan Bisnes Homestay
Teeettt!! (bunyi buzzer)

Mentaliti sebegini sudah boleh ditukar. Pernah kan dengar akan laman sesawang airbnb. Cuba buat carian 'homestay' di situ. Berderet keluar hasil carian mengenai 'homestay'.


Antara Homestay, Chalet, Resort dan Hotel

Zaman sekarang homestay sebaris dengan perkataan resort, chalet dan hotel. Cuma menunggu masa akan terdapat satu item dalam permainan 'monopoly' di mana deretan homestay diletakkan pada tanah pada permainan terbabit dan sesiapa yang melalui atau menyewa perlu membayarnya.


Tempahan Homestay Di Airbnb
Tempahan Homestay Di Airbnb
Usah tunggu akan homestay pada permainan monopoly. Kini, homestay adalah salah satu carian yang banyak untuk mereka yang ingin bercuti dan melancong. Sudah menjadi bisnes. Mungkin belum terlambat untuk mereka yang berminat dengan bisnes homestay kerana pada masa sekarang persaingan perniagaan homestay sedang membangun.

Perkara Asas Mulakan Sebuah Homestay

Sebelum memulakan bisnes homestay, anda perlu ketahui beberapa kriteria atau langkah untuk menjadi seorang pengusaha homestay yang berjaya. Sudah ada tanah dan rumah serta kelengkapan bukan sudah lengkap permulaan bisnes homestay anda.

Setiap benda yang kekal lama memerlukan 'timeline' dan prosedur untuk berjaya. Untuk viral mudah, namun untuk kekal viral itu yang susah. Percayalah, semestinya anda inginkan bisnes homestay akan terus kekal bertahan lama. Dalam enjin carian airbnb atau homestay dot com terpampang nama homestay anda.

Perkara Asas Beginner Pengusaha Homestay Perlu Tahu

Itu sampai ke tahap terbabit, perlu ada caranya:

Beberapa aspek yang perlu anda ketahui sebelum bergelar pengusaha homestay:

1. Ketahui Cara Pemilihan dan Pemilikan Homestay
2. Bagaimana Mempersiapkan Homestay ?
3. Cara Meningkatkan Pemasaran Homestay anda
4. Tips Pengurusan Pelanggan ketika Check-in
5. Tips Pengurusan Pelanggan ketika Check-out
6. Cara Mengembangkan Bisnes Homestay anda sehingga dikenali

Beberapa perkara asas ini mesti ada sebagai 'senjata' jangka masa panjang untuk bergelar pengusaha homestay berjaya. Perkara dan langkah-langkah yang disenaraikan di atas bukan saja-saja ditaip oleh penulis, akan tetapi ini adalah beberapa tajuk perbincangan yang akan dikupas oleh pengusaha homestay yang sudah terkenal.

Kenali Jutawan Homestay Malaysia

Cari sahaja homestay di website airbnb akan terpampang homestay miliknya. Siapa lagi kalau bukan Faridil Atras pengusaha homestay yang pernah dianugerahkan sebagai penerima Anugerah Superhost Oleh pihak AirBnB pada tahun 2015 dan Anugerah Guest Review dari pihak Booking.com pada tahun 2017.
Keratan Akbar Jutawan Homestay
Keratan Akbar Jutawan Homestay
sumber: sinar harian

Anugerah oleh Airbnb dan booking.com, bukan calang-calang pemilik rangkaian homestay Fardain Place ini walaupun bermula sekitar 2014.

Homestay adalah salah satu dari cabang bisnes hartanah. Memang sedia maklum bahawa jika masuk ke dalam bidang hartanah dengan usaha dan pelajaran yang betul pulangan memang berganda.

Jutawan Homestay Sedia Kongsi Ilmu

Kini, tuan Faridil Atras boleh dikatakan jutawan hartanah. Tiga perkara yang ditinggalkan oleh anak Adam selepas mati adalah anak yang soleh, amal jariah dan ilmu yang berguna.
Dari frasa inilah tuan Faridil Atras menggunakan point 'ilmu yang berguna' untuk dikongsi bersama.


Tuan Faridil Bersama Clientnya
6 perkara asas yang perlu difahami mereka yang ingin memulakan bisnes homestay di atas, tanpa rasa kedekut tuan Faridil Atras ingin kongsikan dalam bentuk panduan dan cara cara dalam sebuah ebook.

Material Tips dan Panduan Dengan Harga Murah

Rumah atau tempat penginapan sudah ada, semangat sudah ada, perlukan modal sedikit sahaja lagi untuk anda terus mencari peluang dalam bidang ini, dengan 27 bab dalam 115 muka surat diberikan dengan harga RM150 sahaja. 



Ada rumah untuk dibuat homestay ? Nah! satu sahaja lagi langkah anda boleh dapatkan ebook di bawah, tuan Faridil Atras akan menghuraikan 6 perkara asas di atas untuk mereka yang betul-betul ingin menjadikan bisnes hartanah homestay sebagai mata pencarian mereka.



Ebook Cara Mulakan Homestay
Kurang lengkap jika memiliki naskah di atas tanpa mendapatkan tips tambahan untuk meningkatkan hasil dari bisnes homestay


Rahsia Buat Duit Tambahan Dengan Homestay
Rahsia Buat Duit Tambahan Dengan Homestay

Terdapat bonus untuk anda yang ingin lebih arif tentang bisnes homestay. Dapatkan huraian padat dan ringkas melalui bonus ebook bisnes homestay di bawah:



Kelebihan Menginap Di Homestay

Penulis sendiri ada terbayang-bayang jika berpeluang memiliki rumah lebih memang penulis takkan lepaskan peluang buat homestay atau rumah sewa.

Penulis dan isteri yang sentiasa berjalan, bercuti, benda pertama yang penulis cari adalah homestay. Selain selesa, jika menginap di homestay, seumpama kita bawa sekali rumah kita.
Menginap Beramai-Ramai Di Homestay
Bebas dan tenang. Memang zaman sekarang homestay adalah pilihan traveler luar atau domestik. Menginap di homestay cukup meriah apalagi mampu memuatkan ramai penginap, sesuai dengan keluarga atau rakan-rakan.

Bermula dengan bisnes homestay, mana tahu boleh kembangkan dari homestay ke chalet, resort ataupun perhotelan.

Anda fikir anda tahu Cara-Cara Memulakan Bisnes Homestay di Malaysia ?

Anda fikir sekali lagi....

Assalamualaikum.


Catat Ulasan

0 Ulasan