New Horizons #Plutoflyby



Dua tiga hari ni penuh di news feed media sosial mengenai kes low yat kerana sebuah smartphone oppo sehingga hampir tercetusnya insiden 13 July. Namun tiada pun sebarang informasi serta cerita mengenai penemuan terbaru yang boleh dikatakan sejarah dunia amnya. Orang Malaysia apa yang mereka tahu selain memaki hamun, mengkritik dan bergaduh. Itu semua sudah menjadi kromosom dari lahir. 

#Plutoflyby

Merupakan hashtag trending bagi negara maju yang tidak ada budak hisap gam dan tiada plaza low yat. Dalam beberapa jam (dari artikel ini di taip) maka pertama kalinya dunia akan melihat dengan lebih dekat planet yang terkecil dan terjauh dalam sistem suria kita. Jika sebelum ini pluto dapat dilihat menerusi imaginasi para artis menggunakan 3D software namun kejayaan NASA untuk 'menangkap' gamba sebenar akan menjadi realiti. New Horizons dirancang akan melintasi planet pluto dalam lingkungan 7767 batu dari Pluto. 



14 minit selepas itu satelit tersebut akan mendapatkan gambaran sebenar planet pluto dan beberapa bulan yang mengelilinginya.Charon akan menjadi subjek yang terbaik bagi kamera yang terdapat pada New Horizons kerana ia merupakan bulan terbesar yang mengelilingi pluto.




Pihak NASA begitu teruja untuk mengkaji perihal planet kerdil ini adalah kerana terdapat para pengkaji astronomi yang mengatakan bahawa pluto bukanlah sebuah planet.

Sebagaimana teori yang dikeluarkan ini :

1.It's smaller than any other planet - even smaller than the Earth's moon.
2.It's dense and rocky, like the terrestrial planets (Mercury, Venus, Earth and Mars). 3.However, its nearest neighbors are the gaseous Jovian planets (Jupiter, Saturn, Uranus and Neptune). For this reason, many scientists believe that Pluto originated elsewhere in space and got caught in the Sun's gravity. Some astronomers once theorized that Pluto used to be one of Neptune's moons.
4.Pluto's orbit is erratic. The planets in our solar system all orbit the Sun in a relatively flat plane. Pluto, however, orbits the sun at a 17-degree angle to this plane. In addition, its orbit is exceptionally elliptical and crosses Neptune's orbit.
5.One of its moons, Charon, is about half Pluto's size. Some astronomers have recommended that the two objects be treated as a binary system rather than a planet and satellite

Namun teori-teori tersebut di sangkal pula oleh seorang astronomer :


1.Pluto is not that small
2.Pluto is not a comet
3.The IAU definition unfortunately mixes up being with doing
4.The ability to clear an orbit depends on the star, not just the planet
5.We can’t create good dynamical definitions from a sample of one

seperti yang di buktikan di sini

Maka dengan misi #plutoflyby pihak NASA dan para astronomer dapat memberikan dan membuktikan teori yang sedia ada kepada benda yang lebih lahiriah sebagaimana kes low yat dimana bukan hanya bersandarkan teori media massa semata-mata perlunya bukti-butki dari kedua-dua belah pihak secara teori dan bukti fizikal.

anda fikir anda tahu New Horizons #Plutoflyby ?

anda fikir sekali lagi....

assalamualaikum....

Catat Ulasan

0 Ulasan