Header Ads

Promosi Produk Melalui Email Marketing Lebih Berkesan

"Email Marketing Lebih Berkesan"

Marketing melalui email ramai yang sudah tidak percaya akan kaedah ini. Zaman penggunaan internet explorer, mIRC, friendster atau Myspace bolehlah gunakan email sebagai cara marketing.

Cara Buat Email Marketing
Cara Buat Email Marketing

Jika berpendapat sebegini, sesungguhnya anda salah. Melalui email sebenarnya senjata utama untuk meningkatkan hasil jualan produk anda.


Semua Orang Memiliki Akaun Email

Bayangkan, semua aplikasi tidak kira pengguna android, IOS atau sebagainya memerlukan penggunaan email.

Semua benda seperti Facebook, twitter, instagram, malah ingin membuat belian di shopee atau lazada juga memerlukan anda memiliki email.

Boleh dijamin semua yang melayari internet memiliki akaun email masing masing.Maka mengapa ada yang berkata marketing melalui email tidak berkesan ?

Mengapa Marketing Melalui Email Masih Berkesan ?

Mari penulis berikan sebab-sebab mengapa marketing produk perniagaan anda masih relevan dan sesuai masa kini.

1. Kurang menjengkelkan Pelanggan 

Berbanding aplikasi WhatsApp, Wechat atau SMS, melaui email ia kurang menjengkelkan bakal pelanggan anda.

Email walaupun ada notifikasinya ia masih tidak menjengkelkan (annoying) seperti Whatsapp atau media chatting lain yang datang mengganggu seolah-olah tiada privasi untuk bakal pelanggan.

Bayangkan anda menggunakan whatsapp, pagi-pagi sebelum subuh sudah ada posting yang masuk dan mungkin bakal pelanggan anda terus block nombor whatsapp anda.

Berlainan dengan email yang jauh lebih privasi dan tidak mengganggu pengguna.

Dalam email bakal pelanggan anda boleh sahaja meninggalkan email tersebut dan mungkin membacanya di lain masa.

2. Penghantaran Email Secara Automatik Jimatkan Masa

Melalui email anda boleh set up mengikut tarikh dan masa untuk dihantarkan kepada pengikut dan bakal pelanggan anda yang berkongsi alamat email mereka.

Boleh memilih email mana untuk masa dan tarikh tertentu.

Sebagai contoh anda ada 10 artikel/copywriting produk anda untuk dihantar. Untuk membuat 10 artikel copywiriting dalam satu masa agak merumitkan.

Apa kata setting untuk satu hari dua artikel copywriting produk anda untuk setiap pelanggan email anda yang melanggan. Lebih efisien cara sebegini.

3. Pengurusan Data Lebih Tersusun

Menjadi seorang peniaga yang berjaya perlu sistematik. Pengurusan data pelanggan atau bakal pelanggan adalah satu cara untuk pengurusan yang lebih sistematik.

Tidak perlu mewujudkan 'spreadsheet' lain untuk bahagian promosi kepada pelanggan.

Dalam email sudah tersusun pengelasan datanya sebagaimana aplikasi spreadsheet lain yang ada. Tidak memerlukan banyak aplikasi, hanya menggunakan email.

Ini bermakna anda boleh create beberapa kategori list khas untuk para pembeli dan juga untuk para subscriber produk percuma anda. Ini memudahkan anda untuk menghantar email yang tepat kepada orang yang betul.

4. Kos Promosi Produk Menjimatkan

Mesti anda sebagai peniaga mengetahui bahawa banyak platform untuk mempromosikan barangan dan produk anda di media sosial.

Sebagai contoh di Facebook dan Instagram. Kedua-dua media sosial ini memerlukan setiap bayaran untuk 'sponsored posting'. Banyak modal dan kos diperlukan hanya untuk beberapa posting produk anda.

Oleh kerana sistem email sudah tersedia simpanan dan pengurusan data 'subscribers' dan akaun email pelanggan anda, maka tidak perlu bersusah payah untuk membuat bayaran pengiklanan lain.

Hantar sahaja maklumat produk anda ke semua email yang anda miliki. Tugasan anda adalah mendapatkan akaun email pelanggan anda lebih banyak.

Membuka akaun email adalah percuma dan semua benda memerlukan email.

5. Database Subscriber Lebih Lama Disimpan

Dalam aplikasi email marketing tiada sebarang butang 'mute' atau 'unfollow' seperti yang ada pada platform sosial lain seperti Whatsapp, Wechat atau telegram.

Hanya terdapat butang 'unsubscribe'. Apa guna ada bilangan ahli dalam group ramai kalau mereka 'mute' dan 'unfollow'.

Lebih baik di 'unsubscribe' kerana memudahkan anda tahu pelanggan jenis mana yang sukakan produk anda.

Database bilangan pelanggan yang subscribe untuk email anda adalah milik anda dan semestinya mereka yang ingin mengetahui tentang produk anda seterusnya.

6. Fokus Target Pasaran Lebih Tepat

Kebanyakan media sosial sekarang menggunakan pendekatan carian 'algorythm', iaitu apabila anda membuat carian baharulah produk atau bisnes tertentu keluar sebagai iklan atau dalam 'news feed'.

Dengan email kita boleh fokus untuk target individu atau pihak secara langsung dan tidak perlu untuk individu mencari baharu kita boleh iklankan kepadanya.

Target pemasaran lebih tepat.

Step by Step Set Up Sistem Email Marketing

Penulis berikan hanya sedikit fakta mengapa promosi dan pemasaran produk anda lebih berkesan dan lebih menjimatkan melalui email.

Ada yang masih kurang jelas, jika mahu ditulis pada artikel ini cukup panjang lebar.

Apa kata lebih memudahkan anda, dapatkan panduan dalam bentuk bukuLebih mudah difahami dengan contoh dan teknik tertentu.

Ebook Tips Marketing Melalui Email
Ebook Tips Marketing Melalui Email 


Lebih menyenangkan anda, ia dalam bentuk digital iaitu Ebook, mana-mana anda boleh membacanya.

Berminat ? Boleh klik banner di bawah;

 

  Anda fikir anda tahu Promosi Produk Melalui Email Marketing Lebih Berkesan ?

Anda fikir sekali lagi....

Assalamulaikum.

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.