Kelebihan dan Insentif Bekerja Sebagai Penjawat Awam Di Malaysia

Bekerja dalam sektor awam di Malaysia sememangnya menjadi impian setiap manusia yang ingin mendapatkan pekerjaan di Malaysia.

Kelebihan Penjawat Awam Di Malaysia
Kelebihan Penjawat Awam Di Malaysia

Pelbagai manfaat dan insentif yang boleh diperolehi apabila berada dalam sektor awam kerajaan pusat atau kerajaan negeri sebagai penjawat awam tidak kira gred paling rendah apalagi gred paling tinggi.


11 Kelebihan dan Faedah Apabila Bekerja Sebagai Penjawat Awam

Kelebihan yang ada ini menjadi motivasi untuk terus berjaya dalam kerjaya. Bagi yang ingin bekerja sebagai penjawat awam ini adalah kelebihan dan manfaat apabila anda diterima memegang jawatan dalam sektor awam di Malaysia.

1. Gaji permulaan yang agak besar apalagi bila gaji minimum kerajaan diubah mengikut belanjawan. Kenaikan gaji dan pangkat juga banyak dan mengikut prestasi tugasan. Mudah naik gaji

2. Insentif dan kemudahan tanggungan perubatan dari mula bekerja sebagai penjawat awam sehingga bersara. Kemudahan juga diterima ahli keluarga seperti anak-anak, isteri dan ibu bapa.

3. Elaun dan imbuhan untuk bayaran perumahan dan perkhidmata awam setiap bulan dalam gaji.

4. Skim dan pembiayaan perumahan seperti LPPSA untuk pinjaman perumahan sendiri. Kenderaan dan komputer dapat kemudahan dengan kos pengurusan yang rendah.

Baca : Kelebihan Pinjaman Perumahan LPPSA

5. Cuti bersalin untuk penjawat awam yang bersalin sehingga 90 hari atau 3 bulan dengan gaji dan elaun berjalan

6. Jaminan peluang kenaikan pangkat dan laluan kerjaya yang lebih menarik semakin lama berada di dalam jawatan perkhidmatan awam.

7. Berpeluang melanjutkan pelajaran dengan tajaan sehingga peringkat Doctor Falsafah (pHD).

8. Elaun Cost of Living Allowance (COLA) yang disediakan pihak kerajaan dengan peluang peningkatan jumlah elaun apabila belanjawan negara dibentangkan.

9. Mudah untuk taraf jawatan tetap setelah tamat tempoh percubaan berbanding kerja swasta mungkin akan tidak disambung perkhidmatan

10. Pencen adalah satu insentif paling diingini penjawat awam. Selepas berhenti kerja masih memiliki pencen untuk meneruskan hidup dalam masa persaraan.

11. Jika setia dalam perkhidmatan mendapat ganjaran dan anugerah sebagai hadiah.

Menarik bukan insentif dan manfaat sebagai penjawat awam. Oleh kerana kelebihan-kelebihan inilah banyak temuramah (interview) dan langkah langkah sebelum diterima kerja sebagai penjawat awam.

Persediaan Hadir Interview Kerja Kerajaan

Peperiksaan secara bertulis dan lisan antara langkah langkah awal sebelum bekerja dalam sektor awam di Malaysia. Peluang juga bukan semua yang boleh dapat, biar pun baharu dipanggil untuk temuduga sudah ada yang sudah membuat kenduri kesyukuran itupun belum diterima.

Persaingan Temuduga Penjawat Awam Di Malaysia

Kekosongan jawatan juga hanya beberapa sedangkan calon adalah beratus dan mungkin beribu untuk satu jawatan. Untuk diterima semestinyalah anda memerlukan panduan dan tips terbaik supaya peluang temuduga tidak sia sia. 

Mengikut statistik 2.5 juta permohonan, hanya 3.2% yang diterima!

Panduan Rahsia Mudah Lulus Temuduga Kerja Kerajaan

Penulis kongsikan tips dan panduan berguna untuk anda yang akan menduduki peperiksaan atau temuduga untuk jawatan penjawat awam di Malaysia.

Panduan Mudah Lulus Temuduga Penjawat Awam
Panduan Mudah Lulus Temuduga Penjawat Awam


Ebook ini adalah hasil pengalaman oleh Puan Jud Jamil iaitu bekas Ketua Unit Sumber Manusia di salah satu agensi kerajaan dengan pengalaman 8 tahun. Pengalamannya dibukukan dalam ebook ini.

Boleh dapatkan Ebook ini walaupun anda belum lagi dipanggil untuk temuduga, buat persediaan awal, mana tahu rezeki dari Allah, hanya dia menentukan, boleh klik banner di bawah untuk membuat belian.

 

  Anda fikir anda tahu Kelebihan dan Insentif Bekerja Sebagai Penjawat Awam Di Malaysia ?

Anda fikir sekali lagi....

Assalamulaikum.


Catat Ulasan

0 Ulasan