Panduan Langkah - Langkah Mencari Kerja dan Bekerja Di Singapura Tanpa Gunakan Agen


"Peluang Kerja Singapura"

Bermula dengan intro lagu di Ambang Wati nyanyian Awie. Husin, memberikan 'signal' tangan untuk memasuki simpang.


Panduan Mencari Kerja Di Singapura
Panduan Mencari Kerja Di Singapura
Dengan tunggangan motosikal 'chopper' bewarna merah Husin meneruskan tunggangan dan berhenti di kedai Pak Jabit.


Bergaya dan nampak kaya kepulangan Husin seorang anak watan Kampung Pisang yang kurang bernasib baik akademiknya.

Bertegur sapa dengan penduduk kampung yang sedang enak menikmati makanan dan minuman serta lepak di kedai Pak Jabit.

Letih masih belum lagi hilang dari mencari rezeki di 'oversea' katanya. Benar, Husin bekerja di oversea, dua tanah yang dipisahkan dengan Selat Tebrau.

Bekerja di Singapura. Dah mampu untuk beli Evo, katanya kepada roh Cik Nin.

Zaman dahulu hingga kini, ramai warga Malaysia yang mencari rezeki di Singapura.

Nilai Mata Wang Tinggi Berbanding Malaysia

Semuanya kerana faktor forex (foreign exchange). Perbezaan nilai matawang. Jika di sana SGD2000 di sini MYR6000 (anggaran kasar).




Tidak hairanlah ramai rakyat Malaysia beria-ia keluar pagi bersesak sesak di Tambat Johor dan Link Kedua demi menambahkan nilai ekonomi.

Rate SPM jika bekerja di Singapura adalah SGD2000. Sekadar tukang cuci sahaja. Namun, dengan nilai matawang tersebut pulang ke Malaysia, alhamdulillah.

Sungguh lumayan. Namun, mudahkah untuk dapatkan peluang pekerjaan di Singapura ? Sebagai rakyat Malaysia ?

Kelebihan Bekerja Di Singapura

Sebelum pergi lebih jauh, kita lihat beberapa kelebihan bekerja di Singapura yang perlu anda tahu:

1. Pendapatan Meningkat Setara Dengan Kenaikan Nilai Matawang

Singapura adalah merupakan negara yang maju. Kedudukan ekonomi mereka sangat stabil dan sentiasa mengukuh dari semasa ke semasa. 2 tahun lepas, jika gaji anda berjumlah SG 1,000 sebulan.. maka, pendapatan anda ialah RM2,600, tetapi kini, jika gaji anda masih SGD 1,000.. pendapatan anda dalam ringgit malaysia ialah RM3,100. Tanpa perlu menunggu kenaikan gaji dari majikan anda.. gaji anda sudahpun bertambah!

2. Gaji Tinggi, Kos Hidup Rendah!

Anda pasti pernah mendengar tentang peluang pekerjaan memetik buah di Australia yang pernah hangat suatu ketika dulu... gaji yang ditawarkan, memang sangat lumayan.. RM15,000 sebulan katanya. Tapi, untuk bekerja di Austarlia, maka anda perlu tinggal di Australia juga. Ini menjadikan kos sara hidup anda juga tinggi. Jadi, ianya tidak memberikan anda apa-apa kelebihan pun sebenarnya.

Berbanding bekerja di Singapura, anda masih boleh menetap di Malaysia walaupun anda bekerja di negara maju (Singapura). Kos sara hidup rendah, tetapi gaji anda tinggi!

3. Mudah Berpatah Balik!

Berbalik kepada contoh bekerja sebagai pemetik buah di Australia, apabila di selidiki, pelbagai risiko lain boleh berlaku. Anda mungkin akan "dijual" oleh agen anda malahan ada juga majikan yang tidak mahu membayar gaji seperti yang dijanjikan! 

Jika semua kecelakaan ini berlaku, maka, untuk anda berpatah balik dan pulang ke Malaysia juga adalah sangat rumit dan sukar. Kos penerbangan untuk pulang ke Malaysia sahaja sudah memerlukan wang beberapa ribu ringgit. Akhirnya, anda terpaksa merempat di negara orang.

Berbanding jika anda bekerja di Singapura, jika apa-apa berlaku kepada anda... anda hanya perlu naik bas dan membayar tambang kurang dari RM30 untuk pulang semula ke Malaysia. :)

4. Sah dan Kurang Risiko!

Apabila anda bekerja di Singapura, anda akan bekerja secara sah dengan menggunakan permit kerja yang dikeluarkan oleh Ministry of Manpower (Singapura). Anda kenal majikan anda dan ada dokumen perjanjian. Anda akan dilindungi oleh undang-undang buruh daripada penipuan majikan. 

Tiada isu majikan tidak membayar gaji seperti mana yang berlaku di negara-negara lain yang mana, anda masuk dan bekerja secara haram. Apabila anda bekerja tanpa permit, pihak majikan berani untuk tidak membayar gaji kerana mereka tahu, anda tidak akan mampu berbuat apa-apa sebab anda tiada permit kerja. 

Jika anda membuat laporan polis sekalipun, mereka tidak akan mengendahkan anda, kerana, dari sudut perundangan, anda tiada permit kerja dan anda tidak bekerja.

Cari Kerja Di Singapura Tanpa Agensi Pekerjaan

Banyak terpampar di laman agensi pekerjaan seumpama jobstreet atau jobsDB yang turut menjadikan peluang pekerjaan di Singapura kepada rakyat Malaysia.

Kebanyakan adalah melalui agen. Kadang-kadang jika melalui agensi sebegini, terdapat risikonya. Ditipu, itulah salah satu ketakutan bila berurusan dengan orang tengah.
Kita lupakan orang tengah, sebenarnya kita boleh uruskan sendiri peluang mendapatkan pekerjaan di Singapura.

Kalau jarak jadi ukuran, itu hanya alasan, ada yang bekerja di Kuala Lumpur dan tinggal di Seremban yang berjarak 50-60km sedangkan tinggal di Johor bekerja di Singapura sekadar beza jarak 1 km sahaja.

Langkah - Langkah Persediaan Bekerja Di Singapura

Beberapa persediaan yang perlu bakal pekerja Singapura tahu untuk mendapatkan peluang pekerjaan di Singapura.

Boleh rujuk faktor di bawah:

1. Strategi Mencari Kerja

Ya! Untuk mencari kerja, kita perlukan strategi. Di dalam bab ini saya tunjukkan anda bagaimana anda boleh mencari peluang kerja kosong di singapura hanya secara online sahaja. Ada 5 website utama yang boleh anda gunakan! 

Terdapat beribu peluang pekerjaan yang akan anda jumpai. Anda boleh lihat sendiri, berapakah gaji yang ditawarkan dan apakah syarat-syarat yang ditetapkan untuk memohon. Anda boleh pilih kerja apa yang anda mahukan!. 

Disini sahaja, anda sudah jimat masa dan beribu ringgit berbanding jika anda terus ke singapura untuk mencari kerja atau menggunakan khidmat agen untuk mencarikan kerja untuk anda.

2. Dokumen - Dokumen Penting

Ini bab yang sangat penting. Anda perlu tahu, apakah dokumen-dokumen yang diperlukan untuk anda mencari kerja dan untuk anda masuk ke Singapura.

Undang-undang di Singapura agak ketat. Jika anda tercicir salah satu dokumen ini, anda mungkin tidak akan dibenarkan masuk ke Singapura dan mungkin tidak akan diterima bekerja.

Malahan, sesetengah dokumen, mereka mahukan dokumen yang ASAL! Dokumen fotostat mereka tidak layan!.

3. Pengangkutan

Ada beberapa cara anda boleh memasuki Singapura. Sama ada menggunakan kereta, motosikal atau bas. Setiap satu cara diterangkan di dalam bab ini.

Pengangkutan untuk bergerak di dalam Singapura juga turut diterangkan di dalam bab ini.

4. Tempat Penginapan

Jika anda sememangnya tinggal di Johor Bahru bersama keluarga, ini mungkin tidak menjadi masalah. Tetapi, bagi yang bukan berasal dari Johor Bahru. Anda perlukan tempat menginap sama ada sebelum mendapat kerja ataupun selepas mendapat kerja.

Jadi, dimanakah anda perlu menginap? Di dalam bab ini saya ada cadangkan tempat penginapan yang sesuai dengan kos yang rendah. Sesuai untuk penginapan sementara apabila anda sampai di Johor Bahru.

Malahan, saya tunjukkan juga cara-cara untuk anda mencari tempat tinggal yang tetap selepas anda mendapat pekerjaan di Singapura.

5. Hal -Hal Penting Lain

Di dalam bab ini, saya menerangkan hal-hal penting yang lain yang perlu anda tahu jika anda mahu bekerja di Singapura.

Apakah prosedur yang perlu anda lalui?

Perihal tentang gaji?

Siapa yang perlu membayar kos levi/permit kerja?

Bagaimana waktu bekerja di Singapura?

Bagaimana untuk solat? Adakah ruang solat disediakan?

Dimana untuk dapatkan makanan yang sedap dan murah?

Bagaimana pula dengan penggunaan telefon?

Apakah bahasa yang digunakan? Perlukah fasih berbahasa inggeris? 

Tips Dari Pakar Runding Pekerjaan Di Singapura

Lima (5) topik persoalan ini dihuraikan dengan terperinci oleh pakar melalui pengalaman.
Perunding kerjaya, Puan Haniza Rashid pakar dalam langkah-langkah dan cara mendapatkan peluang pekerjaan di Singapura.


Puan Haniza | Pakar Runding Kerjaya Singapura
Dari pengalaman dan permerhatiannya dalam bidang perundingan kerjaya beliau telah menerbitkan satu e-book yang merangkumi 5 bab yang disenaraikan di atas.

Semuanya terbukti dan tanpa sebarang campur tangan dari agensi pekerjaan yang mengaut komisen dari 'offer letter' anda.

Buku Panduan Langkah Langkah Mencari Kerja Di Singapura

Perlu ada satu buku panduan, biasalah manusia jika diceritakan sahaja sukar untuk jelas. Dengan adanya buku sebegini, apabila terlupa akan langkah-langkah yang perlu anda ikuti, boleh rujuk kembali.

Senang bukan.

Semuanya dijelaskan dalam e-book ini dan boleh dapatkan e-book ini dengan harga yang cukup istimewa jika dibandingkan gaji lumayan yang bakal anda perolehi nanti.


Buku Panduan Mencari Kerja Di Singapura
Buku Panduan Mencari Kerja Di Singapura
Hanya RM30. Aduh! RM30, jumlah 3 hari makan di kedai. Berminat untuk mendapatkan cara dan peluang pekerjaan dengan gaji lumayan di Singapura ?

 Klik sahaja pada banner di bawah.


 


Anda fikir anda tahu Panduan Langkah - Langkah Mencari Kerja dan Bekerja Di Singapura Tanpa Gunakan Agen ?

Anda fikir sekali lagi....

Assalamualaikum.


Catat Ulasan

0 Ulasan