Header Ads

Maksud Warna Orange, Grey dan Red Pada Catatan Masa Interval Motogp


"Time Interval Color Meaning"

MotoGP adalah sukan permotoran yang cukup diminati. Di Malaysia sudah semakin menyerlah sukan permotoran dunia ini apalagi apabila Malaysia sendiri ada wakil dalam kelas MotoGP, Hafizh Syahrin.


Interval Time Motogp Color Meaning
Interval Time Motogp Color Meaning
Saban tahun penulis tidak akan mensia-siakan peluang untuk ke Sepang International Circuit (SIC) untuk menyaksikan sendiri perlumbaan dunia ini.


Bukan penulis sahaja yang gemarkan Motogp sebenarnya di Malaysia, semakin tahun berganjak semakin meriah kuantiti kehadiran peminat di SIC, Malaysia.
Purata tahunan dalam 100,000 pengunjung yang datang.

Litar Motogp Serata Dunia

Itu di SIC, Sepang yang tidak begitu jauh dengan tempat penulis tinggal. Motogp bukan sahaja diadakan di Malaysia namun banyak lagi negara yang menjadi tuan rumah untuk tiga hari Motogp.

Sepanyol, Itali, Belanda, Perancis antara negara eropah yang berjaya menjadi tuan rumah saban tahun. Kesemua venue lain memang sukar untuk penulis yang bukannya seorang yang penting untuk diperlukan mengikuti perlumbaan penunggang jentera 1000cc, 500cc dan 250cc ini.

Jadi, kaca tv yang menjadi platform penulis melempiaskan minat dengan motogp.

Motogp Melalui Televisyen

Apabila bercerita tentang menyaksikan motogp di kaca tv, bukan sekadar penunggang dan jentera sahaja dipamerkan di layar skrin. Namun, terdapat beberapa tulisan atau grafik yang keluar.

Kadang-kadang mudah difahami dan kadang kadang sukar difahami.

Paparan Grafik Catatan Masa Motogp

Kali ini penulis akan bercerita mengenai satu paparan grafik ketika ujian masa motogp. Terutama ketika Free Practice dan juga Qualifying (kelayakan).

Kelayakan cukup penting kepada penunggang dan pasukan, seumpama 'seat hadapan' kalau dalam acara lain.

Pasti yang sentiasa menyaksikan motogp akan melihat paparan bewarna, lebih tepat tiga warna iaitu orang, grey dan red.


Orange, Grey, Red Interval Color
Orange, Grey, Red Interval Color
Free practice atau qualifying sememangnya akan kelihatan tiga warna ini. Tidak kira paparan di skrin tv atau di skrin besar di litar.

Maksud Tiga Warna Interval Time

Tiga warna ini memiliki maksud tersendiri, penerangan mengenai perkembangan 'progress' masa yang dicatatkan oleh pelumba, lebih baik, kekal tiada perubahan atau semakin teruk dengan masa sebelumnya.

1. Orange (Oren/Jingga) - bermaksud masa yang sedang dicatatkan pelumba tersebut adalah catatan masa terbaik untuknya setakat ini.

2. Grey (Kelabu) - Tiada sebarang perubahan catatan masa untuk pelumba tersebut.

3. Red (Merah) - Masa terbaik telah dicatatkan pelumba terbabit dibandingkan dengan pendahulu (pelumba terpantas ketika itu)

Sebagai contoh lihat paparan di bawah:




Cal Crutchlow sedang mendahului dengan masa terpantas. Dalam paparan Valentino Rossi, Andrea Iannone dan Marc Marquez sedang melakukan catatan masa.

Di litar ini terdapat empat interval yang dikelaskan. Empat petak yang bewarna.

Rossi sedang melakukan catatan masa terbaiknya untuk sebelum ini dalam tiga interval awal, tiga oren. Iannone pula mencatakan masa peribadi terbaiknya pada dua interval awal dan memperbaiki masanya di interval ketiga,dua oren satu kelabu. Manakala, Marquez di interval pertama (i1) dan kedua (i2) mengatasi catatan masa Crutchlow di interval tersebut,dua merah, namun pada interval ketiga (i3) dia hanya memperbaiki catatan masanya terdahulu, satu oren.


Litar Motogp dan Kategori Interval

Setiap warna ini akan dipaparkan untuk beberapa interval, bergantung kepada litar. Setiap litar memiliki interval masing-masing. Contoh simbol interval yang sering digunakan adalah i1,i2 dan i3.

Setiap interval ini setiap pelumba akan dicatatkan masanya berdasarkan 'progress' masa terkini. Orang, Grey atau Red itulah pencapaian pelumba terbabit.

Pengecualian untuk FP3 untuk pelumba yang berada di tangga ke 10 semasa

"During FP3, the top 10 times move directly into Qualifying 2. The rest have to go through Qualifying 1 first where the top 2 times will get to join the others in Qualifying 2"

Anda fikir anda tahu Fahami Warna Orange, Grey dan Red pada Catatan Masa Interval Motogp ?

Anda fikir sekali lagi....

Assalamualaikum. 

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.