Cara dan Rahsia Memulakan Bisnes Tudung Jenama Sendiri


"Rahsia Bisnes Tudung"

Tudung atau hijab masa kini sudah menjadi trend, berada dalam kelompok fesyen. Jenama tersohor seperti Neelofar Hijab, Calaqisya, Apple Scarf dan Fareeda antara nama besar dalam bisnes tudung.





Ada yang sanggup beratur dari malam hari untuk mendapatkan tudung citarasa masing masing. Itulah penangan bisnes tudung.


Selebriti dan Bisnes Tudung

Neelofa dan Mia Sara adalah contoh dua selebriti yang menjadikan bisnes tudung sebagai sumber perniagaan. Mereka sudah memiliki nama sendiri dalam bisnes tudung. 

Dengan adanya jenama sendiri maka lebih senang pembeli atau peminat untuk mengenali tudung penjual. Dari aspek jenis tudung semua sama, namun dari segi cara dan pengolahan produk tudung berlainan antara jenama yang tertentu.

Impian Lancarkan Jenama Tudung Sendiri

Mungkin satu hari nanti anda juga mampu melancarkan rekaan tudung sendiri dengan jenama sendiri, tidak kisahlah mahu lancarkan di mana waima di zouk atau mana-mana tempat, sudah ada jenama sentiasa mesti ada yang akan meminati tudung kita.



Tudung Jenama Madihah Scarf

Artikel ini tidak ditujukan kepada penjual tudung yang sudah memiliki jenama, seperti dropship atau penjual di uptown atau downtown tetapi satu rujukan untuk mereka yang meminati perniagaan dan suka dengan bidang fesyen apalagi minat dengan rekaan tudung atau hijab.

Mungkin ada yang mengimpikan untuk menjadi seperti jenama Siti Khadijah

Senang, Tanpa Perlu Premis atau Kedai

Jual tudung bukan seperti menjual ikan atau udang kara di pasar, tidak perlu premis atau kedai, di rumah pun mampu dilakukan tidak kira tempat atau ketika.




Dalam apa jua perniagaan semestinya seorang pemula (beginner) yang masih kosong dan cetek ilmu selok belok perniagaan akan terbeban dengan persoalan negatif yang timbul, sama juga untuk bisnes tudung, terdapat beberapa aspek yang sering menghantui mereka yang ingin memulakan bisnes tudung tetapi merasakan persoalan ini mengganggu semangat untuk memulakan bisnes tudung.

Persoalan dan Permasalahan Memulakan Bisnes Tudung

Kita lihat beberapa persoalan yang sering didengari apabila seseorang mula merancang untuk memulakan bisnes tudung:

Di mana nak cari supplier?
Apa tudung yang disukai oleh pasaran?
Kain jenis apa yang mahu digunakan?
Mana nak cari tukang jahit?
Berapa harga nak letak?
Macam mana nak ambil gambar yang menarik?
Kat mana nak jual?
Macam mana nak buat ayat iklan?
Macam mana nak tahu apa tudung yang pelanggan suka?

Senarai di atas adalah sebahagian dari persoalan dan 'sesuatu' yang sering mengganggu semangat untuk memulakan bisnes tudung.

Usahawan Tudung Berjaya

Andaikan persoalan yang timbul ini adalah himpunan tembok-tembok untuk menyeberangi gelaran 'usahawan tudung berjaya' di seberang sana.


Bisnes Tudung

Hanya mereka yang sanggup menempuhi satu persatu dalam menyelesaikan persoalan yang disenaraikan tadi mampu sampai memiliki RM15,000 dari hasil jualan tudung untuk sebulan.

Ya, RM15,000 untuk sebulan. Fuh, gaji Jurutera untuk 5 tahun bekerja pun belum sampai tahap ini. Tak percaya tanya kawan jurutera anda.

Ada seorang wanita yang berjaya menempuhi 'tembok' penghalang yang tersenarai di atas, dan berjaya mendapat hasil jualan RM15,000 dalam sebulan.

Kisah Jual Tudung Jana Pendapatan RM15,000 Sebulan

Penulis bercerita tentang kisah Madihah Mustafha. Mungkin ada yang mengatakan penulis cuba mereka subjek tertentu dengan nama tertentu, ok, kita baca sedikit kisah dari Madihah Mustafha ini.


Assalammualaikum dan Hi!

Nama saya Madihah Mustafha!

Saya telah menceburi bidang perniagaan dengan menjual tudung sejak tahun 2012 lagi. Ketika itu, saya masih lagi sedang menuntut di sebuah IPT. Pada mulanya, saya hanya buat secara suka-suka sahaja. Saya hanya jual tudung ini kepada rakan-rakan terdekat sahaja. 

Tapi lama-kelamaan, ramai pula yang nak beli tudung dari saya. Maklumlah, tudung yang saya jual ketika itu, memang kena dengan selera rakan-rakan yang rata-ratanya adalah golongan student. Tudung yang saya jual, harganya sedikit bajet, tetapi kualitinya tetap baik dan cantik!

Disebabkan permintaan yang semakin hangat! Maka, saya telah bertekad untuk menjalankan perniagaan tudung ini dengan lebih serius lagi. 
Sebagai seorang yang bergelar pelajar ketika itu, saya memang tidak mempunyai modal yang besar. Jadi, nak tak nak, saya gunakan sebahagian duit PTPTN yang saya terima, sebagai modal untuk saya mula membeli stok! 

Alhamdulillah! Bermula dari modal pertama yang berjumlah RM600.... saya berjaya "rolling" duit itu sehingga menghasilkan pendapatan 4 angka setiap bulan sewaktu saya masih lagi sedang belajar!

Founder Madihah Scarf


Itu adalah kisahnya secara kasar. Dari pengalaman dan beberapa cubaan untuk mencapai hasil jualan RM15,000 tersebut.


Dia ingin berkongsi pengalaman sendiri dalam bentuk e-book. Bukan e-book sekadar biografi tentang dirinya, akan tetapi mengenai bisnes tudung yang diceburinya, senang cerita, kisah langkah demi langkah dari dia bermula dengan duit PTPTN yang menghasilkan RM15,000 yang boleh dikatakan mampu menaja seorang pelajar lain.

Rahsia Jana Pendapatan Lumayan Bisnes Tudung

Apa yang Madihah Mustafha akan kongsikan dalam e-booknya adalah:


Ebook Usahawan Bisnes Tudung

BAB 1 : BELAJAR MENJUAL - bagaimana mahu bermula
BAB 2 : APA DAN SIAPA? - sasaran dalam bisnes tudung
BAB 3 : SUPPLIER - tips dan kaedah dapatkan bekal tudung
BAB 4 : TIPS GAMBAR MEMUKAU - proses promosi, facebook, instagram, media sosial
BAB 5 : TEKNIK MELETAK HARGA - belajar selok-belok urusan jual beli
BAB 6 : AYAT IKLAN - cara promosikan jenama anda
BAB 8 : PACKAGING - kaedah menarik untuk membuatkan pelanggan tertarik dengan pakej bungkusan tudung
BAB 9 : PENGHANTARAN - kaedah pos yang efisien
BAB 10 : CASE STUDY - BAGAIMANA SAYA MENJANA UNTUNG RM15,000 MENJELANG RAMADHAN.- bukti berjaya dapat RM15k ketika bulan ramadan (pengalamannya)

Dah nampak hala tuju anda untuk berjaya dalam bisnes tudung ?

Semua bab yang disenaraikan di atas boleh anda dapatkan dalam dua e-book dengan harga hanya RM60. RM60 dapat dua buku, ok, ini harga istimewa, jika dari segi nilai ia sebenarnya adalah RM

Tudung bawal pun harga ratusan ringgit orang beli, RM60 bukanlah besar mana berbanding ilmu dan langkah untuk berjaya memiliki jenama tudung anda sendiri.

Jika anda sudah berminat, boleh klik pada 'banner' di bawah:




Eh, dah klik banner di atas ? Ok nanti dahulu, dengan harga RM60 ini juga penulis e-book bermurah hati untuk memberikan bonus untuk anda, tadi sudah dua, ok apa bonus tersebut.

Bonus #1 : Produk Killer Musim Raya

Ebook Produk Killer Musim Raya

Bonus #2 : Tips, Nasihat & Motivasi Bisnes

Ebook Tips Nasihat Motivasi Bisnes

Ok, jika mengikut matematik, anda akan memiliki 4 buah e-book dengan harga RM60. Dengan 4 buah e-book sepatutnya sudah berharga lebih RM100.


4 Buah Ebook RM60 Sahaja

Rasanya dengan harga tersebut cukup berbaloi. Jika anda benar-benar serius menjadi pengusaha tudung yang berjayalah. Ok, 4 buah buku untuk RM60. Dah boleh klik banner berkelip-kelip di atas tadi.

Yakin dan Komited

In Shaa Allah, dengan usaha, yakin, istiqamah dan komited tambah pula dengan e-book ini sebagai  manual dalam bisnes tudung. Siapa tahu rezeki anda untuk melancarkan produk tudung jenama sendiri, tak kiralah tempatnya, tetapi lebih afdal ditempat yang elok, itu kita rancang kemudian.

Mulakan dengan pelajari teorinya dengan e-book ini.

Kalau lihat pada helaian tudung yang isteri penulis sendiri miliki dirumah ada terfikir juga, bagaimanalah peniaga tudung tidak berjaya, penuh satu almari tudung sahaja.

Anda fikir anda tahu Cara dan Rahsia Memulakan Bisnes Tudung sehingga Jana RM15,000 Sebulan ?

Anda fikir sekali lagi....

Assalamualaikum.

Catat Ulasan

0 Ulasan