Bangsa Arab, Bangsa Bebal


"Bebal"

Maafkan jika perkataan bebal terlalu kurang ajar untuk ditujukan warga timur tengah. Mungkin persepsi Donald Trump terhadap orang arab agak tepat. Bukan semua, namun majoriti.

Mungkin kita akan berjumpa dengan spesis arab sebegini ketika mereka datang melancong di Malaysia sendiri.

Usah kita ambil skop melancong ke negara arab atau bermastautin dengan bekerja di sana. Meskipun terdapat juga cakap-cakap mengenai sikap bangsa arab yang begitu tidak mementingkan adab berbanding kita di nusantara.

Memang, memang kita yang nusantara juga ada yang bebal dan biadab. Namun, bangsa arab agak ketara. Di ambil contoh tempat pelancongan seperti Langkawi, warga arab bersepah-sepah di sana.




Jauh, amat jauh sikap mereka dengan bangsa lain seperti mat saleh, geng kulit putih dan bangsa china atau dari rantau lain.


Mereka merasakan mereka kaya dengan wang merekalah segalanya, usah bincangkan mengenai menempah pesawat untuk burung helang semata-mata. Ego, sifat yang begitu sinonim dengan bangsa arab, bukan semua tapi kebanyakan.

Skycab Langkawi, yang memiliki kabel cable car terpanjang di asia merupaka salah satu tumpuan pelancong arab. Mereka dengan kepala mereka sendiri sebagai contoh jika anda, meskipun warga tempatan ingin meminta tolong mereka untuk mengambil gambar, tiada sebarang keikhlasan yang terpancar dari cara pelancong arab ini.

Berbanding bangsa mat saleh dan eropah, mereka cukup 'friendly' dengan manusia lain, sebagai contoh masa kini kita lihat sahaja mat dan, senang saja untuk 'blend' dengan masyarakat kita. Kalau boleh elakkan dari meminta puak arab ini menolong anda mengambil gambar jika anda tidak gemar akan 'selfie' atau 'wefie'.

Jangan rosakkan suasana melancong anda dengan perangai mereka.

Mengambil gambar, apalah sangat. Pernah dikisahkan pengunjung tempatan yang masuk ke dalam 3D Art Langkawi yang menempatkan pelbagai seni kreatif tiga dimensi yang membolehkan pengunjung mengambil gambar dengan karya-karya ini.

Penemuan sekelamin spesis arab bebal telah merosakkan suasana pengunjung di situ.

Melalui pemerhatian, sememangnya sepasang suami isteri (mungkin) arab ini, amat gemar akan mengambil gambar di dalam galeri 3d ini. Kebiadaban pertama yang dapat di lihat dari pasangan ini adalah si suami. Merendahkan isterinya. Isterinya telah ditugaskan menjadi 'photographer' pada setiap gambar si suami.

Jika diperhati si suami tidak pernah mengambil gambar isterinya. Layanan terhadap isteri seperti isterinya 'khadam' sahaja. Apakah itu cara dan kaedah honeymoon mereka?

Pedulikan kisah rumah tangga mereka, apa yang menyebabkan lebih tertarik untuk menceritakan kebiadaban pasangan ini adalah, mereka menganggap bahawa dalam galeri tersebut mereka sahaja yang ada. Adakah pengunjung lain mempunyai 'superpower' halimunan. Rasanya tidak.

Tiada kesabaran dan ego apabila sebati merupakan makanan berkhasiat syaitonirrojim dan secara praktikalnya ditunjukan pasangan arab ini. Apa yang anda akan rasa apabila gambar yang sepatutnya anda sahaja didalamnya di 'photobomb' versi minta terajang oleh seorang lelaki arab yang mukanya tiada sebarang cahaya keimanan.

Logiklah jika menunggu giliran kerana pengunjung yang ramai, spesis bebal arab ini tanpa rasa bersalah akan cuba merosakkan gambar dan 'shoot' dari pengunjung lain kerana merasakan pengunjung lain lembap dan dialah raja.

Galeri 3D art langkwi bukan sekadar posing biasa pada karyanya tapi memerlukan kreativiti sendiri dalam inteprestasi dengan karya 3D. Bukan sesuatu yang salah jika mengambil masa yang 'agak' lama sedikit untuk setiap gambar. Namun, dengan muka bengis namrud mereka ini menunjukkan sikap sebenar-benar orang arab.

Kisah di atas merupakan rentetan kisah yang telah sedia ada. Rempuhan ketika melontar di Mekah salah satu contoh sehingga ada kematian dicatatkan. Penulis juga pernah tinggal beberapa tahun di Sydney, Australia. Arab di sana begitu ramai sehinggakan penduduk tempatan seumpama pelancong di bumi sendiri.

Dengan membawa kereta dan membuka audio kuat-kuat di malam hari, mengacau gadis-gadis, semuanya bangsa arab. Jika berkesempatan, lawatilah sydney, penuh dengan warga arab. Itu semua belum cerita dari mereka yang bekerja dengan majikan bangsa arab mungkin pelbagai rasa dan gaya diterima.

Bangsa Arab merupakan bangsa yang dipilih Allah sehinggakan Al-Quran ditulis didalam bahasa arab. Namun, kerana kekayaan bumi (minyak dan gas) hasil pemberian dan kurniaan Allah telah membutakan mata golongan ini. Ego dengan kemewahan dengan merasakan bahawa bangsa lain yang tidak berada seperti mereka sekadar hiburan.

Semua kebebalan mereka bukan hanya cerekarama untuk opera sabun, tetapi realiti bangsa arab sekarang.

Mungkin anda tidak percaya, melanconglah di mana-mana peranginan di Malaysia. Contoh terbaik adalah tempat seperti Langkawi, bangsa ini ramai berkunjung di Langkawi. Pelajari gerak-geri mereka dan cuba minta bantuan mereka, jika dapat yang baik sifatnya, Alhamdulillah jika sebaliknya padan muka anda.

Jangan salahkan sesiapa jika dicop sesuatu jika kita gagal tunjukan bahawa Islam itu bukan agama 'terrorism'.

Dari segi kerajaan arab, sikap mementingkan diri sememangnya sebati dalam diri mereka. Tiada apa yang mereka cuba untuk membantu kemerdekaan Palestin kerana takut akan kepentingan mereka hilang, inilah arab sekarang.

"Kami adalah rakyat Palestin, kami adalah bangsa Palestin, kami bukan bangsa Arab, Arab tidak menolong kami, kami bukan bangsa Arab!"

laungan penduduk palestin

Melancong dapat membuka minda kita, bukan hanya 'melancong' sebagai keyboard warrior di media sosial. Jadikan melancong sebagai syllabus pelajaran realiti kehidupan.

Anda fikir anda tahu Bangsa Arab, Bangsa Bebal ?

Anda fikir sekali lagi....

Assalamualaikum.

Catat Ulasan

0 Ulasan