Tekaan Jenaka Animasi The Simpsons yang Menjadi Kenyataan


"The Real Futurama"

Kuning dan memiliki bentuk tubuh boyot amat gemar akan donat. Bekerja di sebuah syarikat radioaktif milik seorang hartawan bongkak di Springfield.



Bagi peminat kartun dan animasi berunsurkan satira dan sarcasm seumpama american dad, futurama, dan family guy mesti akan tahu siapakah watak berperut boroi dan kuning tersebut.


Ya, Homer Simpsons, seorang suami dan ayah yang tinggal di Springfiled juga merupakan watak utama di dalam kartun The Simpsons.

The simpsons bukan sekadar kartun warna-warni (natijahnya penuh dengan warna kuning) yang sering digemari kanak-kanak seawal usia bayi. The simpsons merupakan suatu animasi kartun yang agak 'adult' isi kandungannya dengan menonjolkan pelbagai satira dan sindiran secara dewasa.

Cross-Over Mythbuster dan The Simpsons

The Simpsons banyak telah menjadi model atau idola sehinggakan rancangan Mythbusters pernah menyiarkan satu episod khas bertemakan The Simpsons di mana apakah aksi Homer dapat dibuktikan secara hukum fizik atau tidak.

Bukan itu sahaja terdapat pelbagai lagi 'tekaan' yang menjadi kenyataan hasil dari penulis animasi ini.

Donald Trump Menjadi Presiden Amerika

Tekaan yang boleh dianggap agak mengejutkan adalah apabila seorang yang bernama donald (duck) trump menjadi seorang presiden amerika.



Babak ini terdapat di dalam episod "Bart to the future : Trumptastic". Dalam episod season 11 tahun 2000 ini Bart, anak kepada Homer Simpsons telah telah mendapat 'vision' pada 30 tahun akan datang donald trump akan menjadi presiden amerika.

Namun, dalam episod berkenaan donald trump telah menyebabkan amerika mengalami 'kerugian' atau 'broke' yang besar. Penulis skrip untuk episod berkenaan, Dan Greany, dia ingin menggambarkan apa implikasi jika 'americas go insane' yang menyebabkan trump menjadi presiden dan menghancurkan amerika.


Tembakau dan Rokok Dalam Tomato

Tomacco, dalam episod, E-IE-Id'oh, Homer Simpsons telah menjadikan plutonium sebagai baja untuk menggabungkan tanaman tembakau (tobacco) dan tomato untuk menjadi satu lagi tanaman baru sebagai tomacco. Hasil dari tanaman ini menghasilkan buah tomato berperisa tembakau yang mampu menyebakan ketagihan.

Pada 2003, operations analyst, telah menjadikan episod itu sebagai ilham dengan mencantumkan akar pokok tembakau dengan stem pokok tomato. Berjaya menghasilakn daun yang mengandungi nikotin di dalamnya.

Pengarah filem Kill Bill. Quentin Tarantino juga turut menjadikan babak dalam animasi The Simpsons sebagai rujukan.Season 4, tahun 1992, "Bloody billboard", dalam dunia nyata pengarah telah mengusulkan untuk meletakkan billboard filem berkenaan ala-ala darah memancut ke kereta sebagaimana mendapat ilham dari kartun ini yang menggambarkan billboard tayangan sebuah cerita 'tom and jerry' versi mereka (Itchy & Scratchy : The Movie) di mana watak kucing di 'gilotin'kan sehingga darah memancut-mancut.

Tular Daging Kuda Seluruh Dunia

Dalam scene 'Lunchmat Yum' pada season 5, tahun 1994, terdapat babak makcik kantin, Lunch Lady Doris untuk sekolah Bart telah mencipta satu hidangan baru berasaskan dari testikel kuda dan hasil blender tikar gym. Hal yang berlaku 2013 di eropah telah menggemparkan masyarakat dunia apabila barangan berasaskan daging lembu pada labelnya mengandungi daging kuda sebenarnya. Turut membawa kepada kesamaan terhadap 'gym mat ingredient' adalah apabila blogger makanan telah menyiarkan artikel mengenai makanan mcDOnalds McRibb mengandungi sebatian azodicarbonamide yang juga turut terdapat di dalam tikar pelapik yoga.

Kembar Anak Sepuluh (Octuplets)

Suratan atau kebetulan dengan episod, Octomum untuk season 11 tahun 1999. Dalam episod ini keluarga Homer telah membantu Manjula rakan negronya untuk mendapatkan anak menggunakan dadah. Hasilnya isteri manjula telah melahirkan 10 orang anak sekaligus, octuplets. 

Sepuluh tahun kemudian, wujud octomum sebenar apabila doktor telah melakukan IVF kepada seorang pesakit yang inginkan anak dan telah tersilap meletak 10 embrio ke dalam rahimnya. Mengejutkan apabila kerana ibu tunggal tersebut susah untuk membesarkan mereka, ibu tersebut menjadi pelacur. Di mana di dalam kartun Manjula menyerahkan anak-anak tersebut kepada seorang penjaga sarkas yang telah melatih mereka menjadi artis-artis berjaya.

Mungkin kisah ini akan berlaku di Malaysia juga kerana komplikasi minyak masak yang berlaku sekarang.

Minyak Masak Kitar Semula

Pada episod Lard of the dance, season 10, tahun 1998, dengan tajuk kecil 'Slick Thieves', Homer memang terkenal dengan mencari duit lebih, dalam episod ini Homer telah mendapat idea untuk membuka kilang 'Grease Recycling Plant' iaitu kilang mengitar semula minyak masak yang telah digunakan. Akhirnya, telah menjadi realiti apabila pada tahun 2011, terdapat laporan mengenai 'recycling' minyak masak telah terjadi, meskipun nampak cikai, tetapi pelakunya telah memperoleh hasil sebanyak multi-million dollar bussines.

Kedai Barangan Kegunaan Orang Kidal

Satu lagi cubaan merealitikan idea The Simpsons, adalah kedai barangan kegunaan orang yang kidal. Dalam episod leftorium pada tahun 1991, Flanders, jiran kepada Simpsons telah membuka kedai barangan untuk orang kidal namun tidak berhasil, sebagaimana yang berlaku pada sebuah kedai kidal di san francisco pada 2008 kerana bilangan orang kidal adalah terlalu minima.

The Airplane Restaurant

Pada tahun 1998 untuk season 9, idea restoren di dalam pesawat telah diilhamkan dalam episod bertajuk, Mile high dining club. Idea ini telah membawa kepada realitinya dengan tertubuhnya The Airplane Restaurant yang menggunakan pesawat KC-97 pada tahun 2002 berlokasi di Colorado.

Suratan dan kebetulan tidak kurang juga yang menjadikan idea mereka sebagai realiti. Apa salahnya The simpsons pada episod terbarunya membuat episod mengenai 'orang besar' di Malaysia jatuh tersembam dan rakyatnya hidup senang lenang aman damai serta dapat menikmati minyak masak dengan murninya.

Long post ? Nah Potato




Anda fikir anda tahu Jenaka Animasi The Simpsons yang Menjadi Kenyataan ?

Anda fikir sekali lagi....

Assalamualaikum...


Catat Ulasan

0 Ulasan