Kronologi dan Penyebab serta Punca Pergaduhan Di Kedai Oppo Plaza Low Yat



Kekecohan yang disebabkan pergaduhan antara pembeli melayu dan penjual cina telefon pintar oppo mula membibitkan terdapatnya kesan dari dasar ekonomi baru yang gagal kerana terdapat jurang ekonomi selain ditekan oleh kerakusan kapitalis putrajaya mengikis mata pencarian rakyat malaysia. Maka timbul beberapa insiden yang kurang wajar berlaku. 

Berikut adalah kronologi awal pergaduhan tersebut :


1)Budak beli hp
2)Seller kate ori
3)Dah byr dpt resit sume, cek balik rupenye bkn ori
4)Budak dtg kedai balik, nak mintak ori sbb seller bg yg bkn ori
5)Seller ckp kasar & xnk bg balik yg ori sbb bg dia transaction dah selesai
6)Budak tu bengang, so dia amek hp ori, letak balik yg bkn ori
7)Seller bengkek, ramai2 seller tu pukul budak tu sampai jadi lauk pastu halau dia kuar dari plaza lowyat
8)Management & polis tunggu luar plaza low yat angkut budak tu, ambik statement kat balai kerana budak tu dituduh mencuri
9) Budak tu tunjuk resit pembelian, pastu deposit statement
10) So, bila xbley nk dakwa budak tu pape, polis lepaskn budak tu
11) sebelah petang, budak tu dtg balik kat low yat ngan geng2 dia balik gi jahanamkan kedai oppo
12) dah abes lingkup kedai pe sume, diorg jln rilex2 jek kuar plaza low yat
13) Repeat me'repeat' bermula....






Laporan Polis


LAPORAN POLIS BERHUBUNG PERGADUHAN DI LOW YAT PLAZA DIJADIKAN THSL RPT:-23377/15 DAN DIKAITKAN DENGAN THSL RPT:-23347/15---------------------------------------
Pada 11 JUL 2015 jam 2231, satu laporan polis telah dibuat oleh seorang lelaki cina berkaitan pergaduhan di Upper Ground, Low Yat Plaza. Laporan polis ini dibuat di Balai Polis TUN H.S.LEE dan dijadikan Thsl Rpt:-23377/15. Laporan polis ini berkait ekoran kes curi yg dijadikn Thsl Rpt:-23347/15.
Butir-butir Pengadu------------------------
2.(a) Butir-butir pengadu Thsl Rpt:- 23377/15 adalah seperti berikut :-
Nama : NG Han SangNo KP : 800411145489Umur : 35 Tahun 3 BulanPekerjaan : PeniagaAlamat : Blok 69-04-11 Bandar Baru Sentul,51000,KUALA LUMPUR.
(b) Butir-butir pengadu Thsl Rpt:- 23347/15 adalah seperti berikut :-
Nama :SEE Ming HoNo KP : 871102236019Umur : 27 Tahun 8 BulanPekerjaan : Pekerja kedai telefonAlamat : 4Q,blok 4,Perumahan Awam Sri Pulau Pinang,Jalan Ikan Emas,KUALA LUMPUR.
Ringkasan Laporan Polis----------------------------3. Ringkasan laporan polis adalah seperti berikut :-
(a) Thsl Rpt:-23377/15Pada 11 JUL 2015 jam 2000 pengadu telah menerima panggilan daripada supervisor kedai telefon milik pengadu di lot G 31 Low Yat menyatakan ada kes gaduh telah berlaku.Setelah bertanya dengan pekerja yang lain pengadu mendapat tahu petang tadi terdapat kes curi di upper ground dan tempat yang berlakunya pergaduhan ini adalah kedai yang menangkap lelaki melayu yang telah curi telefon bimbit petang tadi. Pekerja pengadu menyatakan kekecohan itu dilakukan oleh 7 lelaki melayu. Mereka telah pecahkan kedai dan juga telefon bimbit serta telah memukul 2 pekerja pengadu dan mengalami kecederaan. Pengawal keselamatan dah cuba untuk meleraikan kekecohan tersebut tetapi tidak diendahkan. Lelaki melayu tersebut menyatakan bahawa bapanya polis dan tak takut pun masuk dalam lokap. Apabila ramai pekerja di dalam Low Yat berada di kawasan tersebut, kesemua mereka melarikan diri. Pekerja saya dapat menangkap gambar dan video semasa kekecohan berlaku.
(b) Thsl Rpt:-23347/15.Pada 11 JUL 2015 jam 1647 semasa pengadu sedang menjaga kedai telefon bimbit di alamat Techasia Boutique lot UG k021, Plaza Low Yat, Jalan Bukit Bintang KUALA LUMPUR telah datang 1 lelaki Melayu melihat dan meminati satu telefon jenis lenovo jenis s860. Lelaki tersebut telah meminta kurangkan harga dan pengadu bersetuju untuk mengurangkan harga, Lelaki melayu tersebut telah bersetuju untuk membeli telefon tersebut. Apabila pengadu leka untuk mengambil free gift untuk diberikan kepada lelaki tersebut pengadu dapati lelaki tersebut telah hilang. Pengadu menjerit menyatakan pencuri apabila nampak lelaki melayu tersebut sedang turun dari tangga bergerak dan pada masa yang sama orang ramai berjaya menangkap lelaki berkenaan di tingkat bawah. Pengadu mendapati telefon itu telah tiada pada lelaki tersebut telah menyerahkan lelaki tersebut kepada pengawal keselamatan dan semasa di dalam bilik pengawal keselamatan lelaki melayu itu menyatakan yang beliau orang kuat Bukit Bintang. Pengadu telah hubungi pihak polis dan mereka telah dibawa ke balai polis untuk membuat laporan.
Tindakan Polis-----------------4.Kedua-dua kes ini telah dirujuk kepada INSP. SHAHRIR bin MOHAMAD - Pegawai Penyiasat IPD DANG WANGI untuk siasatan lanjut. Thsl/23377/15 disiasat di bawah sek 147kk & 427kk manakala Thsl/23347/15 disiasat di bawah sek 379kk.
5. Tangkapan Thsl/23377/15 ialah MOHAMAD KHAIRUL AZMI bin MAZLAN No KPT: 930122-14-5947. Tangkapan Thsl/23347/15 ialah SHAHRUL ANUAR bin ABDUL AZIZ No KPT 930515-08-6247. Kedua-dua saspek direman 3 hari mulai 12/7/2015.
Siasatan Awal SB DW-------------------------6. Kedua-dua saspek tlh pergi ke Low Yat Plaza utk beli HP, SHAHRUL tlh melarikn HP namun orang awam tlh melakukn tangkapan & menyerahkn kedua-dua saspek kpd pengawal keselamatan. Anggota MPV tlh membuat tangkapan semula utk dibawa balik ke balai THSL. Walau bagaimanapun, KHAIRUL tlh dibebaskn.
7. KHAIRUL tlh panggil geng2nya utk pergi ke kedai OPPO Plaza Low Yat utk balas dendam.
8. Hasil siasatan & soal siasat SB DW adalah spt berikut:-i) SHAHRUL mengaku mencuri telefon bimbit namun tlh jatuh ketika melarikn diri.ii) CCTV tlh merakamkan perbuatan SHAHRUL melarikn telefon bimbit.iii) Mengaku mereka telah ambil dadah sebelum pergi ke Plaza Low Yat.iv) KHAIRUL telah mengaku panggil geng utk membalas dendam di Plaza Low Yat. Antara geng2 yg dikenalpasti adalah Ayie, Mat, Tiger (Anggota Polis KS Ampang Jaya), Wan, Ali & Baby.
Mesyuarat Perancangan T/KPD DW------------------------------------9. Mesy tlh dipengerusikn olh T/KPD DW pd 12/7/2015 jam 1430-1520 di IPD DW bersama BSJ DW, SB DW & D7 Bkt Aman. T/KPD DW tlh mengarahkn tindakan berikut:-i) Usaha mengesan geng2 yg masih bebas.ii) Buat urine testiii) Menangkap lelaki Cina yg terlibat dlm pergaduhan sebagai tindakan neutralise.iv) Kawat cam kedua-dua pihak.v) sediakn fakta kes untuk KP & KJSJ membuat sidang media pd isnin.vi) statik anggota mpv & urb di Plaza Low Yat utk mengelakkan sebarang tindakan mana2 pihak menjurus ketegangan perkauman.

11. Dilihat punca utama kekecohan ini adalah rasa tidak puas hati oleh sekumpulan remaja melayu ekoran seorang kawan mereka telah ditangkap dan dituduh mencuri telefon di salah sebuah kedai di Plaza Low Yat.
12. Insiden ini menjadi viral ekoran orang ramai telah upload video2 & gambar2 kejadian ke dlm blogger & seterusnya mengeluarkn komen2 berunsur perkauman tanpa mengetahui keadaan sebenar insiden pergaduhan tersebut.
13. SB DW tlh mencadangkn supaya tangkapan dibuat ke atas beberapa lelaki Cina yg terlibat dlm pergaduhan tersebut sebagai langkah neutralise isu sensitif perkauman. Selain itu, sidang media pihak polis perlu menerangkan fakta kes secara betul supaya perkara ini tidak berpanjangan.
14. Anggota sektor SB juga tlh diarahkn utk menjumpai tokoh2 masyarakat supaya tidak mengambil tindakan sendiri & serah kpd pihak polis utk siasatan. Tq.

Penyebab dan Punca

1.Dari kronologi tidak rasmi ini,logiknya, masakan dituduh mencuri mereka datang membawa geng untuk menyerang. Kisah ini bermula di Authorised Oppo dealer, sah-sah barangannya mesti original.Sepatutnya perkataan 'curi' tidak perlu ada tapi 'mengambil hak' yang sepatutnya.Demi menjaga periuk nasi pihak berwajib, mungkin terdapat 'wang dibawah meja' di antara penguatkuasa dan penipu di plaza low yat. Demi kelangsungan simbiosis antara pihak berwajib dengan peniaga di low yat, penipuan yang dilindungi rasuah dan perlindungan samseng menjadi 'spark plug' bagi menghidupkan piston korupsi yang telah lama bertapak di plaza low yat.

2.Penipuan oleh peniaga cina yang 90% adalah peniaga di low yat sememangnya sudah tidak dinafikan lagi. Keberanian brader yang mempertahankan haknya boleh dibanggakan kerana sesekali kita perlu memerangi puak ala-ala hai san dan ghee hin yang dibawa penjajah dulu sedar bahawa itu sepatutnya 'makan dia' jika asyik menipu. 

3.Mungkin suatu hari nanti berbekalkan isu ini maka akan muncul filem-filem yang suka di api-apikan oleh sesetengah penerbit filem sebagai filem ganas dan gangster. 

4.Masalah birokrasi dalam prosedur untuk aduan dan urusan penipuan juga memainkan peranan. Dengan segala kerenah birokrasi, brader yang mengamuk semestinya sudah berfikir jika aduan mengikut saluran tertentu, tribunal pengguna seumpamanya, akan memakan masa, tenaga dan duit atau mungkin kes itu tidak selesai. Dengan hal yang demikian, jalan pintas yang mudah adalah mengumpulkan segala adrenalin untuk bersemuka sendiri dengan si pelaku.

5.Bukan low yat sahaja puak-puak penipu ini wujud malahan  serata mall yang memiliki pusat jualan telefon pintar seperti The Summit, Plaza Alam sentral serta beberapa pengedar di sekitar subang jaya.

6.Para pembeli tidak perlu mengambil jurusan programming, semikonduktor, telekomunikasi serta pelbagai bidang membabitkan telefon hanya sekadar untuk mendapatkan sebuah telefon pintar cukuplah kejujuran dari penjual.Mungkin inilah yang mereka bangga-banggakan mereka adalah bangsa kaya, namun kaya dari sumber yang tidak bermoral, menipu, judi dan sebagainya.

7.Kepercayaan juga menjadi pemangkin kepada penipuan. Demi hidup mewah di alam akan datang, bagi mereka kehidupan semula (tiada hari pembalasan) maka mereka akan mengejar wang dan kekayaan kononnya akan di bawa ke alam seterusnya meskipun dengan cara untuk mendapatkan wang tersebut menggunakan helah atau tipu daya.

8.Bukti dari brader yang mengamuk juga diperlukan, seperti bukti pembelian di mana dia layak mendapatkan smartphone gantian yang original. Sebenarnya insiden ini bukanlah mengenai telefon pintar tersebut tetapi memuncaknya kesabaran terhadap salahlaku peniaga di low yat.

9.Ingatlah pepatah orang inggeris, you are what you eat.Ingatlah juga kajian sains menunjukkan setiap 10 tahun keseluruhan badan manusia adalah terdiri dari sel-sel baru. Jauhi memakan babi.Bukti babi adalah haram.

10.Kebanyakkan pendatang bawaan British ketika zaman penjajahan dahulu adalah golongan pemberontak dari tanah besar tidak mungkin British membawa golongan cerdik pandai mereka untuk menggali hasil bumi yang terdapat di Tanah Melayu.Kromosom tidak boleh diubah.

11.Tidak mustahil jika nama filem tersebut "LOW Yatt".


anda fikir anda tahu Kronologi dan Penyebab serta Punca Pergaduhan Di Kedai Oppo Plaza Low Yat ?

anda fikir sekali lagi....

assalamualaikum....

Catat Ulasan

0 Ulasan