10 Makanan Palsu / Tiruan Paling Popular Keluaran China



Jika bercakap mengenai barang cina, lebih tepat lagi barangan china, kita akan berfikir lebih daripada beberapa ratus kali untuk membeli atau menggunakannya. China memang tersohor dengan kepelbagaian bio kepelikkan termasuklah terlampau kreatif dalam menciplak sesuatu sehinggakan makanan pun mereka mampu menciplaknya.

1. Roti Kukus Diperbuat dari Kadbod

Satu penyiasatan telah dilakukan oleh wartawan cina sendiri terhadap satu premis makanan untuk membongkar penyediaan roti kukus dengan menggantikan daging dengan kadbod.




2. Kacang Walnut Tiruan


Sukar untuk membezakan walnut ini dengan walnut yang original, namun, setelah penemuan batu-batuan kecil dan konkrit didalamnya pengguna mula sedar yang walnut juga mampu diciplak orang cina. Kebanyakkan pesalah lakunya merupakan pengedar walnut jalanan ingin mendapatkan keuntungan yang berganda hasil dari 'klon la sangat' mereka ini.





3. Kubis Tiruan

Kehebatan orang china memang tidak boleh disangkal lagi setelah berjaya menciplak barangan elektronik. Kini mereka beralih pula ke alam pertanian dengan menciplak sayuran iaitu kubis. Laporan mengatakan bahwa kubis formaldehyde-bound telah dijumpai di kawasan Shandong. Dikhabarkan mereka yang membeli sayuran ini adalah mereka yang tidak mampu untuk mendapatkan kubis yang asli kerana kemiskinan. Secara logiknya orang china memakan sayuran sekadar hiasan bukan kerana zatnya.




4. Daging Lembu Tiruan

Penipuan warga china dalam kehidupan seharian sudah tidak dapat dibendung lagi. Jika di teliti dengan mengambil jalan mudah seperti ini seumpama mereka adalah golongan pemalas yang mempunyai citarasa yang tinggi. Tikus dan lembu merupakan dua makhluk ciptaan Tuhan yang berbeza. Salah satu mudah diperolehi di lorong-lorong dan satu lagi memerlukan penjagaan yang rapi untuk mendapatkan dagingnya. Maka demi kelangsungan hidup mereka memilih daging tikus untuk dijual dengan nama daging lembu. Dalam tiga bulan operasi yang dijalankan oleh pihak berkuasa china, terdapat lebih 20,000 tan daging tikus yang diperolokkan sebagai daging lembu dipasaran china.



5. Wain Palsu

Wain palsu adalah isu utama di China. China Central Television ( CTV ) melaporkan bahawa 50 % daripada semua anggur yang dijual di China adalah palsu. Ramai individu dalam industri wain China juga menerima bahawa kira-kira 90 peratus daripada wain premium yang dijual di China adalah palsu juga. Untuk mengatasi tawaran wain palsu, Guangdong Provincial Wain Pusat Ujian telah ditubuhkan untuk memberi tumpuan ketulenan wain. Pembuat wain telah bersatu dengan badan perundangan untuk menyampaikan permohonan bertujuan untuk menjejaki bekas arak dan bekas untuk memikirkan jika mereka unik atau palsu.


6. Mi Beras Tiruan

Mi beras palsu China dihasilkan menggunakan makanan haiwan yang telah basi dan rosak. Ini kemudiannya dicampur dengan bahan penyebab kanser dengan bahan tambahan seperti sulfur dioksida untuk mendapatkan produk akhir. Sekitar 50 talian pengeluaran di bandar Dongguan ditemui berada di dalam skim ini , menghasilkan 500,000 kilogram ( £ 1100000 ) mi beras palsu setiap hari. Satu lagi kajian semula 35 loji pemprosesan yang berbeza menunjukkan bahawa 30 daripada mereka telah mengeluarkan mi beras bermutu . Pembuat mencelup beras rosak dan dicampur dengan bahan tambahan untuk mendapatkan tiga ukuran mi beras.


7. Daging Babi Bercahaya

Pada tahun 2011, Seorang wanita yang ingin mendapatkan sekilo daging babi dari pasar basah di Yang Gao North Road.
Beliau meletakkan daging babi yang dibelinya di atas meja kecil di dapur . Pada pukul 11 ​​malam, Cik Chen bangun untuk menyediakan hidangan tin tadi dan tiba-tiba melihat sebuah terpancar cahaya biru lemah yang kelihatan dari dapur. Dia mendapati cahaya biru cerah itu yang berasal dari daging babi itu sendiri.

Satu lagi penghuni dari bandar Changsha juga mendapati bahawa daging babi yang mereka telah dibeli dari pasar raya memancarkan cahaya biru pada waktu malam. Selepas berlakunya fenomena ini dia telah melaporkan kepada media, Suruhanjaya Keselamatan Makanan Changsha menjalankan siasatan ke atas perniagaan , ternakan , industri dan perdagangan , kesihatan, dan jabatan lain dan pada masa yang sama pakar-pakar dan profesor dijemput untuk mengambil bahagian dalam siasatan.

Melalui kajian saintifik melalui proses pemisahan bakteria , pakar menemui " cahaya babi Biru " yang disebabkan oleh pencemaran bakteria sekunder. Pakar-pakar makanan dari Jabatan Penyeliaan Kesihatan Shanghai mengatakan babi yang telah tercemar oleh bakteria phosphorescent. Bakteria tersebut telah dicampur bagi menghasilkan makanan bercahaya mereka itu.


8. Susu Protein Tinggi Palsu

Pada tahun 2009, telah gempar mengenai skandal susu melamine di china. Kira-kira 53,000 kanak-kanak china dan bayi dicemari dengan bahan kimia melamine. Dalam pada itu, empat bayi telah terkorban kerana meminum susu tersebut. Bagi menampakkan protein yang tinggi pada susu tersebut, pengilang telah sebatikan bahan kimia melamine ke dalam susu formula kanak-kanak dan bayi.


9. Telur Tiruan

Kes ini adalah yang mungkin popular sehingga tersebar ke seluruh dunia. Dengan mencampurkan bahan pengumpal darah, kanji dan resin sebagai telur kuning dan bahagian dalam. Kulit telur yang diperbuat dari lilin, kalsium karbonat, serta serbuk gipsum. Untuk membuktikan anda telah terbeli telur tiruan adalah setelah dimasak kuning telur tersebut akan melompat setelah dimasak. Pakar juga mengesahkan bahawa jika termakan telur ini risiko kehilangan memori adalah tinggi.





   
10. Beras Tiruan

Penipuan warga china sudah mencapai tahap membimbangkan jika beras pun mereka mahu menghasilakn tiruan. Laporan yang dikeluarkan oleh singapura mengatakan warga china menghasilkan beras tiruan daripada ubi kentang, ubi keledek dan ditambah beberapa bahan dalam pembuatan plastik. Pada dasarnya, beras ini tiada beza dengan beras asli namun setelah dimasak perbezaan akan muncul dengan rasa keras dan liat tidak seperti beras biasa.





Dengan keadaan kos sara hidup yang tinggi diharap kita tidak tertipu dengan membeli barangan palsu sehingga menjadi darah daging kita sendiri. Kita adalah apa yang kita makan, oleh itu jangan palsukan semua organ yang ada di dalam badan kita.



anda fikir anda tahu 10 Makanan Palsu / Tiruan Paling Popular Keluaran China ?

anda fikir sekali lagi....

assalamualaikum... 
















Catat Ulasan

0 Ulasan