Cara dan Langkah Langkah Mulakan Bisnes Ternak Ikan Tilapia Dengan Betul


Ikan tilapia adalah ikan yang cukup 'versatile' dalam masakan.
Bagi penulis, ikan tilapia adalah ikan klon ikan salmon.

Cara Mulakan Ternakan Ikan Tilapia
Cara Mulakan Ternakan Ikan Tilapia
Bila digoreng garing dan dicuahkan dengan pelbagai kuah perisa, fuh! memang satu periuk nasi mungkin tidak cukup.


Memang sedap ikan ini di buat apa masakan pun. Itu menggambarkan bahawa ikan ini memang ramai peminatnya.

Harga Pasaran Ikan Tilapia

Cuba kita lihat harga ikan tilapia di pasaran, statistik dari Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) pada awal januari 2020.

1. Harga borong Ikan Tilapia Merah : RM 10.08
2. Harga runcit Ikan Tilapia Merah : RM 12.17

Dengan harga dengan dua digit sudah cukup mahal sebenarnya. 

Ikan yang Tahan Lasak Untuk Diternak

Ikan tilapia terkenal dengan kelasakannya, bermaksud sukar untuk ia mati walaupun dalam apa-apa jenis air yang digunakan.

Tidak seperti sesetengah ikan yang mudah sensitif dan cerewet dengan air dan makanan.

Cukup mudah menjaganya.

Mengapa tidak memilih untuk memelihara dan menjual ikan ini ?

Melihat kepada harga pasaran yang tinggi, ditambah sedap dan sesuai untuk pelbagai hidangan. Bisnes jualan ikan tilapia sebenarnya memberikan pulangan yang tinggi.

Berminat ?

Langkah Langkah Mulakan Penternakan Ikan Tilapia

Bagaimana mahu mulakan bisnes bela dan jual ikan tilapia ini ?

1. PENGENALAN IKAN TILAPIA
Mengandungi info asas pengenalan mengenai ikan tilapia seperti potensi penternakan,  jenis-jenis spesis ikan tilapia yang biasa diternak di Malaysia dan juga ciri-ciri Ikan Tilapia yang sesuai dengan cuaca dan iklim di Malaysia. Jenis-jenis ikan yang memberikan isi ikan yang akan memberikan keuntungan kelak dan jenis Ikan Tilapia baru yang boleh mencepatkan masa untuk tuaian.

2: PERIHAL KOLAM YANG SESUAI
Maklumat lengkap berkaitan kolam. Dari mula mengenalpasti jenis kolam, lokasi yang sesuai untuk membina kolam, pengiraan kos membuat kolam, peralatan-peralatan yang diperlukan untuk membina dan mengurus kolam.  Turut diceritakan di dalam bab ini tentang aspek jadual pembersihan kolam .

3: DAPATKAN BENIH IKAN TILAPIA
Bagaimana memilih benih ikan yang terbaik, berapakah saiz yang sesuai dan berapakah harganya? Berapa banyak benih yang diperlukan? Dimana mahu mendapatkan bekalan benih ikan? Semuanya ada di ceritakan di dalam bab ini

4: APA MAKANAN SESUAI UNTUK IKAN TILAPIA ?
Kolan dan selesai! Benih pun dah selesai! Sekarang, masuk pula bab makanan! Apakah makanan yang sesuai untuk ikan tilapia? Setiap peringkat tumbesaran ikan tilapia, memerlukan makanan yang berbeza! jadi, ketahui segala hal tentang makanan ikan di dalam bab ini!

5. CARA MEMBUAT MAKANAN RUMUSAN SENDIRI UNTUK IKAN
Menceritakan dengan ringkas bagaimana membuat makanan sendiri yang boleh menjimatkan kos penternakan serta menerangkan serba sedikit mengenai rumusan makanan serta alatan-alatan yang perlu ada.

6: KENALI PENYAKIT IKAN TILAPIA  DAN CARA RAWATAN YANG SESUAI
Senarai beberapa penyakit yang biasa menyerang ikan dan juga langkah-langkah bagaimana mengatasi atau merawat penyakit-penyakit tersebut.

7: CARA MEMBUAT PENJUALAN HASIL TERNAKAN IKAN TILAPIA
Bagaimana untuk menuai hasil ternakan? Berapakah harga jual yang mahu diletakkan? Kepada siapa ikan-ikan ini boleh dijual? Apakah faktor yang mempengaruhi harga jualan ikan? Semuanya di tunjukkan dalam bab ini!

8: KESILAPAN-KESILAPAN YANG PERLU DIELAK PENTERNAK IKAN
Ini adalah antara bab yang paling penting! Tidak ramai penternak yang ingin berkongsi tentang kesilapan-kesilapan yang mereka lakukan yang boleh menyebabkan mereka kerugian berpuluh ribu ringgit sewaktu sedang mengusahakan projek penternakan ikan ini! Jadi, dalam bab ini, saya kongsikan kesilapan-kesilapan yang seringkali dilakukan oleh pengusaha penternakan ikan. Info di dalam bab ini sahaja mampu menyelamatkan berpuluh-puluh ribua wang anda!

9 : RISIKO PENTERNAKAN
Eh? Siapa kata menternak ikan tilapia ini tiada risiko? Dalam bab ini saya kongsikan 6 risiko yang sentiasa berlaku dan perlu dihdapai oleh penternak ikan tilapia. Anda perlu bersedia menghadapi risiko-risiko ini apabila ingin menjalankan projek penternakan ikan tilapia.

10: KISAH KEJAYAAN SEBAGAI DORONGAN DARI YANG TELAH BERJAYA
Sedikit kisah-kisah kejayaan penternak lain sebagai suntikan motivasi untuk anda memulakan projek penternakan ikan tilapia.

11: ORGANISASI RUJUKAN DAN TIPS PANDUAN
Senarai beberapa organisasi yang boleh membantu anda apabila anda menjalankan projek penternakan ikan ini. Organisasi ini sedia membantu dari segi ilmu, bantuan, pemasaran dan sebagainya.

12: CARA MENDAPATKAN MODAL DAN PINJAMAN
Mungkin anda kekurangan modal untuk memulakan projek penternakan ikan ini. Jadi, disini, saya kongsikan beberapa agensi kerajaan dan pihak bank yang sedia menawarkan pinjaman bagi anda memulakan projek penternakan anda

13: CARA MEMBUAT PENDAFTARAN SYARIKAT/PERNIAGAAN UNTUK MENTERNAK IKAN
Apabila anda ingin menjalankan projek penternakan ini secara serius, maka adalah penting untuk anda mendaftarkan projek anda sebagai sebuah perniagaan atau syarikat. Ianya adalah bertujuan untuk anda menguruskan wang keluar masuk untuk projek anda serta memudahkan anda untuk membuat pinjaman kelak.

14. SENARAI SEMAK
Senarai semak yang boleh digunakan untuk membantu mengingatkan langkah-langkah yang perlu diambil untuk menjalankan peniagaan ini.

Di atas adalah isi kandungan kepada permulaan bisnes penternakan ikan tilapia yang mampu menjana pendapatan sehingga ribuan sekali jualan.

Senarai isi kandungan di atas adalah sekadar tajuk utama, untuk penerangan jelas, boleh dapatkan e-book di bawah,


Panduan Asas Ternak Ikan Tilapia
Panduan Asas Ternak Ikan Tilapia

Dengan harga tidak begitu mahal, hanya RM30 sahaja!

Banyak info mengenai penternakan ikan tilapia dengan harga murah sedemikian.

Apa lagi, boleh klik pada pautan di bawah untuk membuat belian..

 


Anda fikir anda tahu Cara dan Langkah Langkah Mulakan Bisnes Ternak Ikan Tilapia Sehingga Berjaya ?

Anda fikir sekali lagi....

Assalamualaikum.




Catat Ulasan

0 Ulasan