Deseat.me | Cara Mudah Menghapuskan Data Akaun Anda Di Internet


"Delete"

Bagi yang pernah menonton filem snowden, ketakutan terhadap security dalam melayari internet bukan suatu teori lagi. Namun, ada juga marhaen yang mempunyai ketakutan untuk meninggalkan 'footprint' apabila melayari internet.

Meskipun anda tidak membuka webcam mungkin pihak ketiga mampu melihat perlakuan anda melalui webcam.

Satu golongan lain yang turut inginkan security melalui internet adalah mereka yang banyak hutang, tidak kira, PTPTN, loan MARA ataupun kredit loan kereta dan perumahan. Inisiatif untuk membuang segala 'footprint' atau jejak anda di internet telah dipraktikalkan oleh sebuah website yang dinamakan

Deseat.me



Dibangunkan oleh Willie Dahlbo dan Linus Unnebäck warga Sweden dengan website yang juga berasal dari sweden. Anda hanya perlukan akaun google untuk sign in dan website akan mengumpulkan segala data peribadi atau akaun yang pernah dan sedang anda gunakan di dalam internet dengan meletakkan akaun-akaun tersebut dalam satu tempat.


Dengan butang 'delete' yang disediakan anda mampu menghapuskan bukti kewujudan anda di dalam internet apabila perlu. 

"Basically the only thing you're telling us is what accounts you want to delete" kata founder website berkenaan.

Jika difikirkan sejenak, tiada bezanya laman sesawang ini dengan tindakan NSA dalam menceroboh privacy pengguna internet, pihak deseat.me juga menjelaskan bahawa mereka hanya mengakses 'muka depan' sesebuah akaun sahaja bukan mendalam sehingga kepada password dan maklumat login anda.

Setelah menggunakan sendiri online interface ini, ia masih lagi dalam keadaan 'limited functionality' dan hanya beroperasi untuk menghapuskan akaun yang berkaitan dengan akaun google dan gmail anda sahaja. Mungkin masih di dalam percubaan dan mungkin pada masa akan datang website ni mampu menjadi cleaner internet yang menyeluruh bagi memudahkan kita untuk membuang 'identiti' yang sudah lama tidak digunakan agar tiada sebarang salahguna akaun yang gagal aktif.

Idea yang menarik untuk menghimpunkan segala akaun anda seperti akaun facebook, twitter, instagram dan media sosial yang pada suatu tempat, namun memerlukan azam yang tinggi untuk menghilangkan data anda di internet kerana ia bukan sekadar 'pause' akaun tersebut namun menghilangkannya untuk selamanya.

Anda fikir anda tahu Deseat.me | Cara Mudah Menghapuskan Data Akaun Anda Di Internet ?

Anda fikir sekali lagi....

Assalamualaikum.

Catat Ulasan

0 Ulasan