Venue MotoGP Sepang Malaysia Bakal Digantikan Oleh Thailand dan Indonesia


"SEA Clash"

MotoGP. Sukan permotoran yang boleh diistilahkan sebagai yang paling diminati di dunia berbanding formula 1.

Drama, hiburan dan adrenalin tidak asing lagi bagi penggemar sukan dua roda ini.


Asia tenggara bukan asing bagi motoGP. Semakin Di Depan (Yamaha), Satu Hati (Honda) dan Nyalakan Nyali (Suzuki) antara slogan yang terdapat pada suit pilot motoGP.

Menggambarkan betapa sinonimnya dengan asia tenggara. 


Thailand, Indonesia dan Malaysia merupakan antara penyumbang terbesar tiket jualan motoGP saban tahun yang diadakan di Sepang International Circuit pada sekitar Oktober.

SIC, Malaysia, masih menjadi platform bagi rantau asia tenggara berkumpul untuk menyaksikan sendiri pertarungan Valentino Rossi, Marc Marquez, Lorenzo ataupun Cal Crutchlow serta Maverick Vinales bersaing.

Pihak FIM atau singktan kepada Fédération Internationale de Motocyclisme telah menerbitkan jadual venue dan tarikh perlumbaan motoGP untuk musim 2017.




Namun, untuk SIC, Malaysia. Terdapat asteric ** yang membawa kepada "subject to contract" dengan istilah melayunya "andai tiada halangan tandatangan perjanjian". Setiap tuan rumah termasuk sepang international circuit (SIC), perlu menandatangani kontrak untuk menganjurkan kejohanan berprestij ini dengan sebuah entiti suruhan FIM iaitu Dorna.

Jika dilihat kepada jadual 'provisional' atau preliminary ini. Kontrak sic untuk membawa motoGP ke Malaysia musim depan 2017 masih belum pasti.

Thailand dan Indonesia yang sekian lama telah cuba memikat hati FIM dan Dorna mula mengintai peluang untuk menjadi penganjur motoGP untuk rantau asia tenggara.

Ura-ura mengatakan Indonesia bukan pilihan FIM kerana ketidakstabilan ekonominya meskipun telah memiliki litar yang bertaraf antarabangsa iaitu Litar Sentul.

Thailand lebih berpotensi untuk menjadi penganjur motoGP yang seterusnya jika SIC gagal mendapatkan kontrak penganjuran dari Dorna.

Jika mendapat hak penganjuran Thailand bercadang untuk tidak mengelolakan WSBK (World Superbikes) namun hal ini mendapat tentangan dari Dorna. 

WSBK 2016 di Sepang, Malaysia dikatakan musim terakhir untuk WSBK di Malaysia. Berikutan sambutan yang kurang dari pengunjung tempatan. Oleh hal demikian, boleh dikatakan ugutan terhadap SIC kerana mahu membuang WSBK sebagai acara tahunan dengan menangguhkan pembaharuan kontrak motoGP untuk musim 2017.

Dalam episod lain Finland dan Kazakhstan turut membida untuk menjadi penganjur MotoGP.Tiada sebarang masalah jika Malaysia, Thailand dan Indonesia mengadakan MotoGP dengan litar masing-masing kerana di Sepanyol sahaja lebih dari dua litar menganjurkan motoGP.

Mungkin faktor 'venue clash' dengan formula 1 nanti.

Anda fikir anda tahu Venue MotoGP Sepang Malaysia Bakal Digantikan Oleh Thailand dan Indonesia ?

Anda fikir sekali lagi....

Assalamualaikum....

Catat Ulasan

0 Ulasan