CAT Penyebab Penumpang Pesawat A380-800 Malaysia Airlines Cedera


"CAT"

Bukan kucing, atau mana-mana haiwan peliharaan juga bukannya cat keluaran Jotun atau Nippon Paint. Ia merupakan singkatan kepada Clear Air Turbulence atau juga dikenali oleh aviator 'air pocket'.

Apa yang membezakan antara CAT dengan turbulence biasa adalah kehadirannya tanpa disedari jika tanpa penelitian tanda-tanda kehadiran gelora udara ini.




Juruterbang mana-mana pesawat akan cuba mengelak untuk berada di dalam turbulence, untuk keselesaan penumpang dan juga mengelakkan kerosakan pada airframe pesawat.

Turbulence terbentuk dari pelbagai sumber salah satunya adalah dari ribut petir. Salah satu penyebab juruterbang cuba mengelak merentasi ribut petir adalah mengelakkan dari bertembung dengan turbulence selain heavy precipitation dan gusting wind.


Dalam situasi gelora udara disebabkan oleh ribut petir, juruterbang mampu mengelak namun apabila berdepan dengan CAT tiada sebarang tanda jelas apabila dilihat dengan mata kasar.

CAT biasanya terbentuk pada altitud yang menghampiri troposfera. Berketinggian 23,000 kaki hingga 39,000 kaki. Mengemudi pesawat canggih serta gergasi seperti A380-800 mengelak dari bertembung dengan gelora udara bukan sesuatu yang sukar.

Namun dalam insiden yang mencederakan beberapa penumpang dan krew dalam penerbangan MH01 dari London (LHR) ke Klia (KUL) ini turbulence sukar di elakkan dengan kata lain tiada sebarang petanda akan melalui kawasan bergelora.

Maka dengan ketinggian tertentu dan berada di sekitar ruang udara Teluk Bengal, CAT merupakan saspek yang ideal.

CAT boleh terhasil dari perubahan suhu di udara, global warming selain dari wake turbulence yang terhasil dari pesawat yang melalui sebelum pesawat yang terkena gelora udara tersebut.

Meskipun CAT sukar dikenalpasti melalui mata kasar apa lagi apabila di udara pada waktu malam, pesawat secanggih Airbus A380-800 milik Malaysia Airlines ini semestinya memiliki pengesan seperti scintillometers, Doppler LIDARs, or N-slit interferometers untuk mengesan CAT sebelum merentasinya.

Anda fikir anda tahu CAT Penyebab Penumpang Pesawat A380-800 Malaysia Airlines Cedera ?

Anda fikir sekali lagi....

Assalamualaikum....

Catat Ulasan

0 Ulasan