Perbandingan Anggaran Harga Rumah Mampu Milik Dengan Gaji Bersih dan Bayaran Bulanan

Pemilikan rumah sudah menjadi kemestian bagi mereka yang bergelar manusia. Tempat berlindung dari cuaca serta tempat aktiviti berkemadirian spesis.

Pemilikan rumah adalah salah satu keperluan asas bagi manusia. Tidak kira di banglo gred A mahupun hanya di dalam kotak peralatan elektrik. Namun, kerana ia adalah keperluan, maka permintaannya tinggi sudah smestinya harga juga melambung


Tidak seperti kenderaan seperti motosikal dan kereta, rumah harganya akan terus melonjak naik seumpama barang antik, semakin lama kewujudannya semakin mahal harganya.

Harga Rumah dan Harta Tanah Naik Mengikut Tahun

Oleh itu, pemilikan rumah memerlukan proses 'rebut dan menang' di mana yang berkemampuan boleh menginap di dalam banglo gred A dan yang kurang berkemampuan boleh mendiami kotak-kotak di tepi jalan.

Di zaman kejatuhan ringgit, ramai bumiputera akan mula menjadikan kotak sebagai tempat berlindung, kejatuhan nilai ringgit, menguntungkan warga luar yang mampu memiliki 'property' di negara ini dengan murah meskipun terdapat syarat tertentu.

Sedangkan rakyat sendiri menumpang di negara sendiri.

Sebagai rujukan terdapat beberapa had bagi membuat pinjaman dengan bank bagi memiliki kediaman sendiri, tidak termasuk bayaran guaman atau beberapa dokumen lain.


Anggaran Pinjaman Rumah, Harga rumah yang Mampu Dimohon


Harga Rumah
Namun, bagi pandangan penulis, info ini sebenarnya tidak begitu praktikal untuk rakyat marhaen yang berada dalam kategori M40 dan B40.

Kita sedia maklum setiap tahun harga rumah serta hartanah akan terus meningkat.

Gaji kita tidak semesntinya meningkat berkadar terus, terutama untuk mereka yang bukan bekerja dengan kerajaan. Apalagi mereka yang bekerja sendiri.

Jadual dan cadangan ini mungkin sesuai untuk mereka yang memiliki gaji harian, mingguan atau bulanan yang mantap.

Anda fikir anda tahu Perbandingan Anggaran Harga Rumah Mampu Milik Dengan Gaji Bersih dan Bayaran Bulanan ?

anda fikir sekali lagi....

Assalamualaikum....

Catat Ulasan

4 Ulasan

  1. Sekarang ni susah nak jumpa rumah teres dengan harga RM100k-RM300k. Ermmm, kalau ada pun jauhhh sangat dari bandar

    BalasPadam
  2. kalau nak selesa, harga rumah rm300k ke atas huhu

    BalasPadam
  3. Cerita bab rumah ni, memang sedih sokmo la.. Nak rumah sendiri, modal pula tak ada.. Sekarang mampu duduk rumah orang aje la dulu..haha

    BalasPadam
  4. Rumah besar atau kecik mati rumah dalam tanah tu juga. Tidak perlu terlalu memikirkan hal dunia sebab kita hidup sementara aje.

    BalasPadam