Kebaikan Meminum Teh Dalam Kehidupan Seharian



1. Teh mengandungi anti-oksida.Seperti cat Rust-oleum yang menghindari perabut yang ditinggalkan diluar rumah dari lusuh dan berkarat, sifat anti-oksida yang terdapat dalam teh mampu melindungi badan manusia dari kerosakkan dari proses penuaan dan kesan dari pencemaran sekeliling.


Kebaikan Teh | Google Image


2. Teh mempunyai kurang caffeine dari kopi.Kopi secara puratanya mengandungi tiga kali lebih sukatan caffeine berbanding teh, namun jika anda seorang peminat Morning Thunder iaitu peminat kopi yang sudah mengubah cara kopi disediakan seperti menambah herba dalamnya ia tidak mengapa.Jika kopi memberi kesan yg tidak elok kepada kesihatan anda, jadi bertukarlah kepada teh.


3. Teh boleh mengurangkan risiko serangan jantung dan strok. Strok dan serangan jantung biasanya terjadi apabila darah bergumpal apabila lebihan kolestrol bertemu dengan platlet darah. Dengan mengamalkan meminum teh, teh mampu melancarkan saluran arteri dan bebas dari gumpalan seumpama salur longkang yang sentiasa menjaga arus dalam paip air di dapur. Mengikut kajian dari Belanda, mendapati, 70% subjek kurang mendapat risiko serangan jantung setelah meminum dua atau tiga cawan teh berbanding sesiapa yang tidak meminumnya.

4. Teh boleh menjaga tulang. Bukan hanya susu yang dicampur ke dalam teh yang mampu melindungi tulang. Satu kajian membandingkan subjek yang tidak meminum teh dan mereka meminum teh lebih dari 10 tahun memiliki lebih kekuatan tulang, meskipun telah melakukan pelbagai usaha lain bagi mendapatkan tulang yang kuat. Ini disimpulkan kerana teh mempunyai manfaat phytochemicalnya.

5. Teh menjaga gigi. Mungkin anda merasakan teh juga boleh menjadi punca kepada kerosakan gigi kerana gula atau susu yang ditambah di dalam suatu hidangan teh tersebut, namun oleh kerana terdapat fluoride dan tannins dalam daun teh ia boleh menjauhkan masalah plak gigi dari berlaku. Minum teh tanpa sebarang penambahan gula boleh menjadi herba.


6. Teh boleh menguatkan sistem immune badan. Dengan meminum teh, tahap immune badan melawan penyakit juga meningkat. Dalam kajian berikutnya, 21 sukarelawan diberi minum lima cawan teh atau kopi setiap hari selama empat minggu. Dari pemerhatian, pengkaji mendapati peminum teh mempunyai sistem immune yang aktif berbanding yang lain.

7. Teh menghindar dari barah. Terima kasih kepada polyphenol dan anti-oksida yang sekian lama wujud di dalam daun teh.Banyak kajian dari pakar mengatakan kedua-dua elemen ini mampu menghindar dari terbentuknya tisu barah.

8. Teh membantu menjaga anda terhidrat . Minuman berkafein , termasuk teh, pernah menjadi dalam senarai minuman yang tidak menyumbang kepada keperluan harian cecair kami . Sejak kafein adalah diuretik dan membuatkan kita kencing lebih , pemikiran adalah bahawa minuman berkafein tidak boleh menyumbang kepada keperluan cecair keseluruhan kami . Walau bagaimanapun , kajian baru-baru ini telah menunjukkan bahawa kafein yang benar-benar tidak penting - teh dan lain minuman berkafein pasti menyumbang kepada keperluan cecair kita. Satu-satunya masa kafein menjadi masalah kerana sejauh cecair berkenaan adalah apabila anda minum lebih daripada lima atau enam cawan minuman berkafein pada satu masa.

9. Teh adalah bebas kalori . Teh tidak mempunyai kalori, melainkan anda menambah pemanis atau susu . Walaupun memakan 250 kurang kalori setiap hari boleh menyebabkan kehilangan £ 1 seminggu. Jika anda sedang mencari , bebas kalori minuman memuaskan , teh adalah pilihan utama.

10. Teh meningkatkan metabolisme anda. Ramai orang mengadu tentang kadar metabolisme yang perlahan dan ketidakmampuan mereka untuk menurunkan berat badan. Teh hijau telah terbukti untuk benar-benar meningkatkan kadar metabolisme supaya anda boleh membakar 70 hingga 80 kalori tambahan dengan minum lima cawan teh hijau sehari. Dari masa ke masa setahun anda boleh kehilangan £ 8 hanya dengan minum teh hijau. Sudah tentu, mengambil berjalan kaki 15 minit setiap hari juga akan membakar kalori.

Jika anda pernah menonton cerita penyiasatan The Mentalist mungkin anda akan perasan mengapa patrick jane pakar mentalist dalam series tersebut gemar meminum teh.

Anda fikir anda tahu Kebaikan Meminum Teh Dalam Kehidupan Seharian ?

Anda fikir sekali lagi....

assalamualaikum....

Catat Ulasan

0 Ulasan