Kelas "Offside Interfering With an Opponent " kepada Geng Penyu Terengganu, Setelah Tewas 3-1 Kepada TRW


"Offside"

Dalam kehangatan acara sukan paling digemari oleh rakyat Terengganu iaitu acara berjalan kaki dari terengganu ke putrajaya, rupanya masih ada lagi game yang menjadi bualan geng geng penyu. Namun jika dilihat dari page - page bola serta sukan negeri mereka, kekurang cerdikan mereka bukan hanya dilihat dari ketaksuban bernazar berjalan kaki ke putrajaya sahaja namun mereka juga boleh dilabel kurang cerdas dalam sukan lain terutama bolasepak.

Dari pengamatan, mereka hanya tahu rules atau undang-undang bolasepak hanya dari sudut basic semata-mata seperti penalti, sepakan sudut, dan gol. Jika ditanya apa fungsi bulatan tengah padang, guna petak D dan 6-yards board lagi la ternganga seperti penyu menangis apa lagi di tanya apa itu OFFSIDE INTERFERING WITH AN OPPONENT, jangan katakan peminat mereka, mungkin pemaian serta pegawai mereka sendiri tidak tahu apa maksud ayat yang di'caps lock' tadi.

Se'basic-basic' offside dalam bolasepak adalah diistilahkan sebagai 'jaga ayam', iaitu yang biasa di mainkan oleh bebudak di kampung yang tidak ada referee bersama mereka, iaitu dengan semalas nuneznya akan berdiri menunggu bola sedangkan dia sudah melepasi defender terakhir pasukan lawan. Ini adalah maksud offside biasa.

Bagi mereka yang hanya pandai membaling botol air kepada ref kurang ilmu dalam undang-undang perlawanan bolasepak mereka tidak akan tahu terdapat satu lagi jenis offside, undang-undang ini sudah sekian lama, namun kerana kebanyakkan beruk-beruk yang ke stadium mana ada masa mahu google apa maksud offside sedalamnya melainkan membaling objek ke padang seperti malam tadi.

Jika diamati Law 11 yang dikeluarkan The International Football Association Board, untuk kefahaman mengenai isu offside, maka mereka telah mengkaji balik dan mengeluarkan penggunaan definis baru seperti ini pada 1 Julai 2005


 "A player in an offside position may be penalized before playing or touching the ball if, in the opinion of the referee, no other teammate in an onside position has the opportunity to play the ball."  Further, "If an opponent becomes involved in the play and if, in the opinion of the referee, there is potential for physical contact, the player in the offside position shall be penalized for interfering with an opponent."  Finally, the Board confirmed the requirement that the indirect free kick restart for an offside offense is taken "from the initial place where the player was adjudged to be in an offside position."
- sumber 


Dalam kata lain, seperti yang berlaku semalam yang menyebabkan ramai geng penyu period sampai muntah darah...

pemain no 8 : budok offside

"Budok offside ni tahu dio sekko main ayang kat gol, dio tahu dio offside..."

"budok offside tahu kalu diyer dop setuh bola, dio xdop gapo-gapo"

"tapi budop offside ni duk main-main depang gol, sapa apex dop napok.."

Jika dilihat dari apa yang diputuskan oleh IFAB iaitu lebih kurang 8 tahun lepas (ironi molek, no 8). Dalam rangkap ke-empat 'POTENTIAL' bermaksud tak semestinya budop offside tu menghalang pandangan apex atau menolak barisan defender the red warriors, tetapi berpotensi, napok dok awok awok ?..berpotensi untuk melakukan 'intefere' atau contact yang menyebabkan berPOTENSI menghalang pandangan apex terhadap bola dan mungkin masa berjalan awang nombor lapang ni di duk 'gelewak' depang.




Oleh itu, secara undang-undangnya gol tersebut adalah tidak sah. Pahang dop awok-awok ?haha

anda fikir anda tahu Kelas "Offside Interfering With an Opponent " kepada Geng Penyu Terengganu, Setelah Tewas 3-1 Kepada TRW ?

anda fikir sekali lagi..

assalamualaikum..

Catat Ulasan

0 Ulasan