Khasiat Memakan Telur Separuh Masak untuk Kesihatan Batin dari Kaca Mata Seorang Mekanik


"Half-Boiled"

Ini merupakan satu kajian dan teori menggunakan neuron-neuron dan sinaps sendiri dengan kata lain 'common sense' sendiri.Untuk mengelakkan dari sebarang tokok tambah aku tidak membuat kajian dari mana-mana sumber.

Kenapa orang selalu memakan telur masak separuh dan madu untuk kekuatan tenaga batin?


Telur Separuh Masak Berkhasiat: Google Image

Dari logik yang aku fikir sendiri begini ceritanya.Sememangnya kita sudah tahu yang telur mempunyai kandungan protein yang banyak.Tidak kira yang kuning ataupun yang putih walaupun begitu telur tiruan aku tidak tahu banyak ke tidak bilangan proteinnya.

Melalui pembacaan buku pmr tingkatan tiga bab 4, ada diterangkan bahawa semen atau air mani majoritinya terbina dari protein.Dari apa yang aku belajar semasa di sekolah kejuruteraan dahulu a.k.a UMP.Kami ada diajar mengenai kelikatan dalam bahasa buku tebalnya viscosity.

Viscosity ataupun kelikatan adalah daya yang terdapat antara molekul (dalam hal ini semen atau air mani) dengan dinding yang bersentuhan dengannya.Semakin tinggi tahap kelikatannya semakin pekat sesuatu bendalir tersebut.Oleh itu jika kita ingin menambahkan tahap kelikatan bendalir tersebut kita perlulah memasukkan bendasing lain dalam hal ini adalah protein.

Mengikut logik dan teorinya dengan menggunakan kepala hotak aku yang berjambul ni haha, jika molekul air lagi banyak daripada molekul lain yang terdapat dalam semen itu bermakna semen atau air mani itu dalam keadaaan cair dan sebaliknya.

Kenapa kita perlukan kepekatan yang tinggi kepada semen atau air mani ini?

Jawapan berdasarkan kepala hotak aku yang berjambul ni senang sahaja ya tuan puan.Bagi sesiapa yang tidak menambil aliran sains mungkin agak ternganga serta berjaya melopongkan mulut mereka sebanyak 45 darjah dari paras dagu kerana mungkin mereka yang mengambil akaun ataupun sastera tidak tahu makhluk puaka apa yang sedang aku katakan ini kerana aku akan menyebut beberapa istilah yang mungkin membuatkan proses kekomfiusan (haha) akan berlaku antara istilah sains dan alatan mekap simplicity dato' siti.



Density, viscosity dan velocity (sex and the city, bukan).Ketiga-tiga sahabat karib ini bersangkutan dengan eksperimen kita nanti.Kuantiti protein sudah banyak jadi dipendekkan cerita dimana pada tiub yang sama (tiub tu paham-paham la sendiri yer ekeke) yang mewakili volume adalah pemalar dan bila mass (protein) bertambah maka density pun meningkat.Mengikut kajian mereka-mereka yang tidak berotak jambul seperti aku ada menerangkan bahawa bila density meningkat maka tahap viscosty juga meningkat kalau tak salah aku makhluk puaka bernama stoke rasanya yang buat law ape jadah ni yang menyebabkan velocity (kelajuan) juga meningkat.

Oleh hal yang demikian, maka kadar pancutan akan bertambah kerana halaju bendalir tadi sudah bertambah oke la kita ibaratkan choki-choki cuba kita tolak sarung choki-choki yang berisi coco makan jauh kan dia memancut cuba gantikan coco itu dengan air mesti air akan melelh kan bhahahahaha..

Kesimpulannya, makan telur dapat protein, protein tadi menambahkan bilangan protein yang sedia ada dalam air mani maka density akan meningkat dan viscosity dan velocity bertambah serta bilangan kaum keluarga juga akan bertambah haha.

Ini hanya pemikiran kepala aku yang berjambul sahaja kenapa kita perlu makan telur masak separuh untuk kesihatan batin haha.Tang madu tu ada khasiatnya tapi aku tak sempat belajar haha.Jika rasa kajian secara logik aku ini salah sila betulkan di bahagian komen di bawah ataupun fans page atau juga twitter disebelah.


anda fikir anda tahu Khasiat memakan telur separuh masak untuk kesihatan batin dari kaca mata seorang mekanik? anda fikir sekali lagi..


assalamualaikum...

Catat Ulasan

11 Ulasan

  1. hoh, boleh lak gitu, aku dak sains tp tatau ape yg cuba disampaikan ni, haha. ayat tinggi!

    BalasPadam
  2. ayat sains yang sangat bertapis nih.kakakaka

    BalasPadam
  3. salam.. nice information..

    salam singgah ke blog say apula..

    TQ.

    BalasPadam
  4. uurrrkk....huhuhu...terbayang ayam duduk eram telur tu kalau telur tu tak masak..huuhu

    BalasPadam
  5. Kepala hotak ko memang berjambul... Bagus info yang diberi... Walaupun aku bukan background sains,aku sangat meminati sains... =)hahahaha

    BalasPadam
  6. lawaknye ulasan..nasib baik aku dak bio..hahaha..tp logik2..bagus

    BalasPadam
    Balasan
    1. nak kawan dgn langkah suka...boleh? 0189149871...untuk makluman...sy sngt suka kucing...my name is kamal.

      Padam
  7. penakut...padan org komen sikit...poyo..woi poyo nak mampos...ingtkn teror sgt, td, org nk complain pn menggelabah nk tapis....poyo nak mampos...BODOH...

    BalasPadam