Drama Andainya Takdir Sinopsis Kisah Benar Pesakit Mental Othello Sindrome


"Sindrom Othello"

Fatihah dan Airil sudah berkahwin hampir 5 tahun. Telah dikurniakan seorang anak bernama Aleeya. Kehidupan mereka sekeluarga tiada yang abnormal dari keluarga biasa, kecuali sifat Airil.

Airil begitu sayangkan isterinya Fatihah, namun sayang yang ditunjukan Airil terhadap Fatihah bukan sayang yang biasa kita lihat.

Cemburu buta itu sisi buruk Airil.


Drama Andainya Takdir

Fatihah seorang isteri dan ibu yang bekerjaya. Bekerja di pejabat yang mempunyai pelbagai jantina (bukan banyak, lelaki dan perempuan).

Setiap jam Fatihah perlu 'update' dan 'report' setiap tingkahlakunya dan bersama siapa kepada Airil. Lewat seminit boleh mencetuskan kerisauan dan cubaan untuk mejadi sawan kepada Airil.


Mungkin di dalam benak Fatihah terngiang-ngian bait rangkap 'sukar tapi aku cuba' dalam rap Malique.

Jangan katakan menumpang kawan lelaki untuk balik ke rumah jika kereta Fatihah mengalami kerosakan malahan jika ada seorang lelaki berpangkat datuk (datuk cucu) cuba ditolong Fatihah melintas jalan boleh mendatangkan sakit mental terhadap sifat cemburu Airil.

Sifat cemburu Airil telah beberapa kali menyebabkan muka dan badan Fatihah menerima signal reseptor sakit menuju ke otak sudah berkali-kali, dalam bahasa mudah sudah banyak kali Fatihah dilanyak dan di tampar disulami tendangan kerana beberapa situasi tidak sengaja Fatihah bersama lelaki tidak dikenali. Dihangatkan pula oleh (bukan hotfm) dengan sifat ego ibunya di kampung yang selalu membuat perangai yang mungkin ala-ala mintak selipar bersaiz 10 di muka oleh orang ramai, sawan Airil bertambah.

Pernah terjadi apabila ada seorang lelaki 'tersalah nombor' menelefon telefon bimbit Fatihah yang sebenarnya ingin menelefon teman wanitanya, Airil yang mengangkat telefon terbabit tanpa sebarang amaran dari kerajaan Malaysia terus menerpa dan melakukan aksi sawan memukul dan menganiaya Fatihah sehingga Aleeya, anak mereka, turut mendapat tempias pukulan seorang sawan.

Bagi mereka yang baharu sahaja memiliki dekoder myfreeview tv mungkin akan rasa drama ini boleh diklasifikasikan 18SG kerana sudah memiliki siaran digital yang membolehkan lubang roma yang berdarah nampak realiti.

Memandangkan kisah di atas adalah sinopsis kepada sebuah naskah drama bulan puasa, Andainya takdir yang ditayangkan di TV3 setiap malam isnin hingga rabu 10 malam, namun kes sebegini memang bermula dengan kisah benar. Pada pandangan penulis, Fatihah minta fasakh dan habis cerita, namun demi anaknya Fatihah bertahan sebagaimana bait lirik malique dan dayang nurfahizah, pejamkan mata, mata yang lesu itu..yeaah

Cemburu tanda sayang, tapi sampai tahap menjadi sawan itu bukan sayang tapi bangang. Watak Airil dalam lakonan diatas merupakan salah satu penyakit psikologi dalam bahasa mudahnya salah satu simptom penyakit mental yang diberi nama Othello Sindrome.

Definisi

"Othello Syndrome is a type of delusional jealousy, marked by suspecting a faithful partner of infidelity, with accompanying jealousy, attempts at monitoring and control, and sometimes violence. The problem is named for Shakespeare’s Othello, who murdered his beautiful wife Desdemona because he believed her unfaithful." 
- neuroanthropology.org

Othello sindrome, juga dikenali sebagai 'morbid jealousy' merupakan contoh masalah berkaitan mental yang berasaskan kurang yakin atau mudah 'suspicious' dengan pasangan.

Simptom

Antara tanda-tanda pesakit Sindrom Othello adalah:

1. Suka menuduh pasangan suka mencari dan memberi perhatian kepada orang lain.
2. Mempersoalkan setiap gerak geri pasangan
3. Menyoal siasat segala panggilan telefon, termasuklah kes salah nombor, atau tertekan 'dial' kepada orang lain dan sesuatu yang berkaitan telefon, mesej atau whatsapp.
4. Tidak membenarkan pasangan memiliki atau menggunakan media sosial seperti Facebook, dan twitter apa lagi instagram.
5. Menyelongkar segala barangan pasangan
6. Sentiasa menayakan tempat, dengan siapa, pasangan sedang buat jika berada berjauhan.
7. Mengelakkan pasangan dari berjumpa atau pergi kepada keluarga dan kawan-kawan
8. Tidak membenarkan pasangan memiliki hobi atau keinginan yang membabitkan kawasan luar dari rumah
9. Menjadikan alasan pasangan yang ingin mengelak (selepas diberi keganasan) sebagai pasangan sudah berubah
10. Menafikan bahawa pesakit cemburu meskipun memang cemburu
11. Mengugut untuk mencederkan orang lain dan diri sendiri
12. Menyerang dari segi percakapan dan perbuatan terhadap pasangan atau orang ketika yang menyebabkan cemburu.
13. Banyak menyalahkan pasangan apabila perasaan cemburu pesakit mula timbul.

Penyakit mental seperti ini biasanya picu atau 'trigger' untuk menyebabkan adalah dalam pelbagai bentuk, dari persekitaran, pengalaman, emosi yang lemah, mungkin juga hasil pengambilan ubatan atau dadah tertentu.

Golongan ini merasakan diri kurang yakin dan merasakan mudah untuk kehilangan sesuatu. Delusi atau mudah berkhayal senang untuk mencetuskan 'sawan' cemburu ini ditambah lagi dengan hasutan persekitaran.

Dalam contoh kes Airil di atas, ibunya merupakan faktor pencetus kepada ketidakstabilan emosi Airil selain hasutan dari ahli keluarga yang lain.

Rawatan

Penyakit mental bukan seperti penyakit jangkitan biasa yang mampu dirawat apabila dirawat oleh doktor di klinik. Pesakit sindrom ini perlu mendapat rawatan psikiatri selain dari dadah yang dibernarkan bagi mengelakkan situasi yang lebih serius dari penderaan iaitu muncul kematian tidak kira terhadap pasangan mahupun orang sekekliling.
Rawatan penyakit othello biasanya memerlukan tiga kriteria ini, secara medikal (ubatan), psikologi (terapi) dan sosial (sokongan masyarakat).

Adaptasi Kisah Benar

Drama bersiri Andainya Takdir merupakan kisah benar yang berlaku kepada kenalan penulis skrip drama yang ditaja oleh samsung galaxy J7 Prime itu.

“Cerita Andainya Takdir ini merupakan kisah benar yang berlaku terhadap seorang kenalan saya.  Dia bercerita dengan jujur masalah yang berlaku dalam rumah tangganya selama ini yang tak ramai mengetahuinya.  Terutama mengenai sikap suaminya yang mengalami masalah penyakit mental ‘Othello Syndrome’ atau dalam bahasa yang lebih mudah ‘cemburu buta’, tidak yakin dengan pasangan.  
“Cerita ini ditulis atas persetujuan beliau dan tujuannya bukanlah untuk memalukan mana-mana pihak tetapi adalah sebagai pengajaran kepada semua pasangan yang akan atau telah berumah tangga.  

“Ada juga komen yang saya baca katanya terlalu ganas sangat tetapi itulah sebenarnya yang berlaku.  Pun begitu, kalau kita tengok dari awal sehingga tamat cerita ini nanti, ganas tak adalah banyak sangat tetapi lebih banyak yang positif sebenarnya,” katanya.
- Wan Mahani Wan Hassan, Penulis Skrip Andainya Takdir, Sumber : mediahiburan.my


Bolehkah Mental Disorder (othello sindrome) ini diwarisi kepada keturunan ?

Othello sindrome merupakan salah satu penyakit mental. Tidak seperti selsema, dan jangkitan virus yang melibatkan fizikal, jangkitan boleh berlaku. Dalam kes othello, ia merupakan penyakit mental yang melibatkan gene dan sifat kromosom seseorang.

Othello dikelaskan dalam kategori, bipolar disorder sebagaimana szchizophrenia. Dalam kes othello, dua sifat dipunyai pengidap membuktikan bahawa kes ini adalah bipolar disorder. Para pakar (bukan penulis) menjalankan kajian terhadap pesakit depression dan schizophrenia dan mendapati akan mewariskan gene atau kromosom 'yang rosak' kepada keturunan mereka yakni anak mereka. Namun, bukan semua anak akan mengalami risiko diwariskan dengan disorder ini satu, atau dua dari lima orang, mungkin atau tiada langsung.

Jika dipelajari tentang genome, terdapat 'penjaga' kepada DNA yang dipanggil RNA, yang mengawal segala aktiviti sel pengantara kepada DNA. RNA yang sama mungkin diturunkan kepada anak (mungkin) kerana juga memilki info dari induk.


Mental Disorder Inheritage, healthychildren.org image

Dalam contoh drama Andainya Takdir, ibu Airil juga dikhuatiri pengidap othello yang begitu jelas 'morbid jealousy' nya dengan suaminya sendiri iaitu pak Jalal. Apakah nasib Aleeya apabila dewasa ?

Anda fikir anda tahu Drama Andainya Takdir Sinopsis Kisah Benar Pesakit Mental Othello Sindrome ?

Anda fikir sekali lagi....

Assalamualaikum.


Catat Ulasan

0 Ulasan