Pandangan Tun Dr Mahathir Mohammad Mengenai Penjualan Aset Proton Kepada Syarikat Asing


"RIP Proton"

Saya sedih bahawa Proton akan dijual kepada syarikat asing. Memiliki rakan strategik, Ok, tetapi jika proton dijual pada syarikat asing. Penjualan akan memansuhkan gelaran proton sebagai 'national car' Malaysia. Dengan kata lain hanya kereta asing yang dikeluarkan dalam dalam Malaysia. Ia merupakan sesuatu yang pernah dilakukan negara sejak dari 1970-an lagi.




Proton mungkin tidak mendatangkan keuntungan pada masa ini. Namun ia pernah menjadi syarikat yang boleh menguntungkan. Secara terangnya, kerana proton dilindungi atau 'protected'.

Semua negara melindungi dan menjada syarikat perusahaan automotif negara mereka. Tidak terkesan dengan duti import yang tinggi.


Ada cara lain bagi menghalang kereta import bersaing pasaran dengan kereta tempatan. Kaedah ini sebenarnya lebih efektif dan boleh menghalang kereta import tembusi pasaran tempatan keseluruhannya. Hal inilah mengapa model proton tidak dieksport ke negara-negara ini. Kita amat bermurah hati.

Mana-mana pengeluar negara asing boleh eksport model kenderaan mereka ke negara kita. Malah kereta 'sub-standard' juga boleh diimport masuk ke Malaysia.
Saya sudah keluar dari proton. Dari itu saya tidak dibenarkan untuk berjumpa atau bercakap apalagi menelefon staf proton. Itu tidak mengapa.

Kerisauan saya adalah bahawa kita sudah tidak lagi memiliki hak ke atas Proton dalam pada masa yang sama industri automotif Malaysia akan menderita kehilangan yang besar.

Pengedar dan pembuat barangan terpakai, spare part akan berhenti pengeluarannya. Ramai pekerja yang akan diberhentikan dan kapasiti kejuruteraan malaysia akan berkurang.

Mimpi sajalah akan Malaysia menjadi negara maju 2020 atau bila-bila.
Malaysia akan kekal menjadi sebuah negara dunia ketika yang membangun.
Dahulunya Malaysia dipanggil Asian Tiger. Hari ini 'pussycat' pun belum tentu gelaran untuk Malaysia.

Syabas! Najib.

Dipetik dan diadaptasi kesesuaian terjemahan dari tweet Tun Dr Mahathir Mohammad melalui Tweethandle @chedetofficial (with bluetick)


Anda fikir anda tahu Pandangan Tun Dr Mahathir Mohammad Mengenai Penjualan Aset Proton Kepada Syarikat Asing ?

Anda fikir sekali lagi....

Assalamualaikum.



Catat Ulasan

0 Ulasan