Dunia Bakal Kehabisan Simpanan Petroleum dan Masa Depan Industri Minyak & Gas Malaysia


"Out of Stock"

Kita gah akan kehebatan petronas dalam menaja pasukan formula 1 mclaren dan jika bekerja dengan petronas menjadi kebanggaan masyarakat. Petronas merupakan salah satu dari ribuan syarikat yang berasaskan industri minyak dan gas dunia. Secara fizikalnya bukan petronas yang memproses crude oil menjadi produk minyak dan gas, petronas adalah sebuah syarikat pemberi tender sahaja.

Petronas kini sudah mula menceburi atau melabur dalam kebanyakkan industri, bukan selamanya hasil mampatan haiwan pra sejarah akan boleh lagi boleh disedut kelak, alternatif bahan api perlu di hasilkan bukan semata-mata hasil petroleum.

Cari gali crude oil dalam kerak bumi seumpama kita meminum segelas air milo menggunakan penyedut minuman, lama-kelamaan akan habis jua. Namun bilakah hasil bumi yang berikan Allah ini selain sebagai bahan api, janakuasa dan barangan plastik ini akan habis ? Dalam kata lain out of stock ?


Sumber Petroleum Masih Ada | Google Image
Melalui kajian sehingga artikel ini ditaip, bilangan crude oil dunia semakin berkurangan berkadar terus dengan masa, disebabkan pengeluaran normal atau pun pembaziran seperti apa yang berlaku kepada deepwater horizon, amerika syarikat.


1. Eurasia (negara sebahagian Eropah dan Sebahagian Asia)
Bilangan barrel yang masih ada : 99 billion barrel (tong)
Masa yang diperlukan untuk habis: 65 tahun production (pengeluaran)

2. Middle East (Timur Tengah)
Bilangan barrel yang masih ada : 746 billion barrel (tong)
Masa yang diperlukan untuk habis: 299 tahun production (pengeluaran)

3. Asia Ocenia (Asia dan kawasan kepulauan termasuk malaysia)
Bilangan barrel yang masih ada : 34 billion barrel (tong)
Masa yang diperlukan untuk habis: 4 tahun production (pengeluaran)

4. Europe (Eropah)
Bilangan barrel yang masih ada : 14 billion barrel (tong)
Masa yang diperlukan untuk habis: 2 tahun production (pengeluaran)

5. North America (Amerika Utara termasuk Kanada)
Bilangan barrel yang masih ada : 209 billion barrel (tong)
Masa yang diperlukan untuk habis: 25 tahun production (pengeluaran)

6. South America (Amerika Selatan)
Bilangan barrel yang masih ada : 123 billion barrel (tong)
Masa yang diperlukan untuk habis: 55 tahun production (pengeluaran)

7. Africa
Bilangan barrel yang masih ada : 117 billion barrel (tong)
Masa yang diperlukan untuk habis: 99 tahun production (pengeluaran)

Data dan statistik ini diambil menggunakan rujukan pengeluaran crude oil dunia pada tahun 2009.

Statistik ini merupakan pandangan crude oil petroleum yang masih ada di dalam perut bumi tidak termasuk di dalam simpanan kuasa besar iran dan amerika yang merampas simpanan dari negara yang dicerobohnya, afghanistan dan iraq untuk memanipulasi harga pasaran minyak




Bagi pak arab mereka yang masih hidup masih boleh mampu untuk melakukan pembaziran sehinggakan sanggup membeli sesuatu yang tidak munasabah, dara perempuan pun mereka sanggup.

Cuba telitikan pada bahagian asia, didapati kurang dari 10 tahun akan shut down rig di perairan ini.

Mungkin ramai yang akan berkata adakah fakta ini benar sedangkan projek oil and gas di malaysia masih ok sahaja. Tambahan pula rapid pengerang johor siap dengan column (tangki) terbesar lagi dirasmikan.

Kerteh dan pengerang kawasan lain seperti port dickson dan tanjung keling melaka merupakan kawasan 'refinery plant' sahaja. Stok crude oil malaysia mungkin sudah menghampiri skala 'empty', maka refinery plant ini akan mengeksport crude oil dari kawasan yang masih memiliki simpanan crude oil yang tinggi contohnya kawasan arab atau timur tengah.

Kejatuhan ringgit yang agak menyakitkan mungkin akan menambahkan lagi keperitan jangka hayat oil and gas malaysia.

Crude oil sudah kehabisan, tiada pelabur yang mahu meneruskan projek dan proses refinery plant maka kiamat bagi bidang oil and gas malaysia. Peraturannya mudah sahaja, ringgit jatuh, pelabur (businessman) tiada untung maka tiada sebarang pembangunan sebagaimana kawasan refinery seperti paka kerteh dan pangerang lagi pada masa hadapan. Terima kasih kerana menjatuhkan pasaran wang ringgit malaysia.

Sekuarang-kurangnya jika kita sudah kehabisan stok simpanan petroleum mentah, kita masih mampu menjadi sebuah negara pemprosesan (refinery: kerteh dan pengerang) yang maju. Paling penting adalah betapa strategiknya kedudukan malaysia sebagai hab aliran sumber dan petroleum dunia. Dari zaman dahulu dan sekarang malaysia merupakan kawasan paling strategik sebagai laluan perdagangan.

Cuba lihat, kedudukan kerteh dan pengerang, kedua-duanya tempat yang terbaik untuk mendapatkan crude oil dari kawasan simpanan yang masih banyak. Malaysia mampu menjadi pusat pemprosesan minyak mentah yang maju jika digunakan sebaiknya meskipun dibawah perut bumi malaysia sudah kekeringan minyak mentah. Kawasan yang seterusnya paling strategik untuk kawasan refinery sebagaimana pengerang sekarang adalah tok bali, pasir puteh kelantan.

Namun semua ini merupakan angan-angan kosong dari seseorang yang nampak akan peluang untuk meneruskan kesinambungan oil and gas di malaysia. Dengan hutang negara bertimbun, ketirisan penggunaan hak rakyat, cukai entah ke malaysia menghasilkan suasana ekonomi yang tidak sihat menyebabkan kejatuhan ringgit dan siapa yang mahu melabur untuk semua angan-angan supaya malaysia mampu menjadi hab oil and gas terkemuka, simpan sahaja angan -angan malaysia akan memiliki robot sebesarnya kucing untuk wawasan 2020 apalagi kereta terbang.

Biodiesel

Mungkin biodiesel boleh menjadi penyelamat. 

Bagaimana biodiesel mampu menggantikan petroleum based?

Mungkin masih dalam percubaan dengan mengantikan petroleum kepada sumber biodiesel seperti kelapa sawit. Mungkin ahli kimia masih belum lagi mencipta suatu formula empirik dalam meng'klon' sebatian ikatan karbon di dalam minyak masak (mungkin) untuk menyamai ikatan sebatian hidrokarbon yang ada pada petroleum. Namun itu bukan suatu yang mustahil. 

Penghasilan sistem enjin yang tidak lagi bergantung kepada hasil penyulingan crude oil petroleum semata-mata mampu mengubah biodiesel menjadi sumber bahan api akan datang.

Cuba bayangkan sumber tenaga yang memang sudah ada di dalam stor rumah kita, kita guna setiap hari, maka akhirnya akan kehabisan jua. Jika sumber bahan api itu boleh ditanam ? bagaimana, contohnya hasil dari kelapa sawit.

Pernah ada dikeluarkan cerdik pandai bahawa kelapa sawit memiliki sebatian hydrocarbon yang mungkin menghampiri crude oil petroleum dari perut bumi. 

Anda, ya anda yang mempunyai degree dan master serta phd dalam bidang berkaitan, harap mampu memenangi noble prize kerana menemui alternatif untuk petroleum sebagai bahan api komersil. Budak spm sekadar memberikan semangat.

Anda fikir anda tahu Dunia Bakal Kehabisan Simpanan Petroleum dan Masa Depan Industri Minyak & Gas Malaysia ?

Anda fikir sekali lagi....

Assalamualaikum.



Catat Ulasan

0 Ulasan