Bekazon: Komik Hybrid Masa Kini Karya Bekas Kartunis Majalah Ujang dan Apo?


"Hybrid Comic"

Zaman sudah maju, segalanya sosial dan viral. Dahulunya budak-budak akan menjadikan komik dan kartun sebagai hiburan namun kini gajet yang paling utama sehingga sanggup menendang ibu bapa demi gajet.


Bekazon: Alternatif Majalah Ujang dan Apo?
Alternatif Majalah Ujang dan Apo?
Samalah seperti hiburan dahulu, majalah ujang dan apo. Semuanya memiliki sejarah dan konflik tersendiri. Setelah sekian lama bergelumang dengan isu kontroversi dan penutupan syarikat publisher mereka, MOY publications, kini penggiat seni kartun malaysia mula mencuba sesuatu yang baru seiring dengan zaman viral dan sosial.


Tema hybrid. Boleh dikatakan kebangkitan para kartunis yang dahulunya melempiaskan seni mereka atas nama majalah ujang dan apo, namun kini kebangkitan mereka lebih fokus dalam memartabatkan seni lukis komik lokal malaysia.

Lawak antarabangsa (ujang) dan entah apo apo entah (apo), merupaka slogan dan tagline yang biasa dikenali ramaja 90-an. Sering dijumpai di bawah meja ruang tamu apa lagi di bawah tilam pelajar asrama lawak dari kartunis yang sempoi dengan gaya bahasa santai mampu menghilangkan sedikit kedukaan selepas berkhatan kerana tidak boleh ke bendang menangkap ikan laga.





Kini kartunis-kartunis ini bergabung di dalam sebuah 'brand' yang diberi nama BEKAZON.

Berkonsepkan 'hard copy' dan 'soft copy', konsep ini ada baiknya digelar sebagai komik hibrid. Anda mampu mendapatkan naskah berupa buku komik di mana-mana rangkaian kedai buku atau 7-Eleven terpilih.

Siapa yang tidak kenal akan lambok, gayour, padi, sukun, spider, belitong, cendol, lepat dan ramai lagi yang tidak pernah mengecewakan dalam membuat punchline-punchline lawak bernas ke atas kertas.

Lambok, terus terang boleh dikatakan setiap karyanya tidak pernah mengecewakan dan kartunis lain yang mempunyai idea dan pengenalan mereka sendiri. Mungkin ada yang pernah kenal mona, kartunis awek dalam ujang..entah ke mana pergi mona dan 5 anak barangkali.




Gabungan dari bekas-bekas kartunis ujang dan apo ini telah melahirkan bekazon yang juga mampu menawan hati budak-budak sekarang yang sukar dipisahkan dengan gajet. Ada di upload setiap karya kartunis di dalam blog mereka untuk bacaan percuma selain dari pengenalan, berita serta cara untuk mendapatkan naskah bekzaon yang diterbitkan.






Selain tempahan untuk langanan bekazon, para peminat mereka masih boleh lagi menjadikan majalah ujang dan apo terdahulu sebagai kenang-kenangan kerana terdapat tempahan untuk mendapatkan majalah-majalah keluaran lepas yang masih wujud dan boleh dijadikan koleksi supaya generasi muda akan datang akan lebih mengenal kehidupan realiti berbanding fantasi yang sering ditonjolkan animasi sekarang.

Lawati Bekazon




www.bekazon.com





Syabas kepada kartunis-kartunis ini kerana masih mampu meneruskan kesinambungan ujang dan apo.

Semoga hasil karya mereka akan menginjak ke tahap animasi pula nanti. Sudah cukuplah kanak-kanak diterapkan dengan super power, entah apa-apa sudah sampai masanya anak-anak diterapkan dengan kartun animasi yang banyak memberi simbol kehidupan realiti sambil bergelak ketawa.

Selepas kejatuhan moy publication sebenarnya terdapat beberapa come back sebelum bekazon seperti, gila-gila dan jenama x



Anda fikir anda tahu Bekazon: Komik Hybrid Masa Kini Karya Bekas Kartunis Majalah Ujang dan Apo ?

Anda fikir sekali lagi....

Assalamualikum.

Catat Ulasan

0 Ulasan