Misteri Segitiga Bermuda Terjawab Dengan Kemunculan Awan Pelik


"Nasi Lemak Bermuda"

Misteri 'bermuda triangle' yang telah menelan lebih dari 1000 nyawa merupakan salah satu misteri yang gagal diselesaikan problem yang menjadi permasalahannya bak kata Amy Mat Piah.

Pelbagai teori dan konspirasi wujud dengan apa yang berlaku terhadap puluhan kapal terbang dan kapal laut sejak tahun 1940-an.

Ada yang mengatakan bahawa terdapat kawasan bunian, 'the lost city of atlantis, yang menelan segala objek yang melaluinya. Teori yang paling ekstrem adalah wujudnya raksasa ala-ala godzila yang mendiami kawasan tersebut yang kelaparan dan menelan segala objek sebagai santapan perutnya.




Tidak kurang juga timbul teori bahawa 'electromagnetic field' yang luar biasa turut wujud dan terwujud di kawasan berkenaan.

Kawasan segitiga yang dibentuk oleh tiga kawasan iaitu Florida, Puerto Rico dan Bermuda juga tidak terkecuali dari menerima tempias wujudnya raksasa sotong gergasi sebagaimana raksasa di dalam filem The Pirates of Carribeans. Namun di dalam dunia moden kebanyakkan teori hanya sekadar retorik dan konspirasi.


Cuaca. Cuaca merupakan 'culprit' utama di dalam setiap insiden membabitkan kapal laut dan kapal terbang jika di'slash-out' faktor kegagalan teknikal dan kegagalan pengendali. Laut merupakan resepi terbaik untuk menjadikan faktor cuaca sebagai pesalah yang dicari untuk kes segitiga bermuda.

Humidity, High temperature dan wind speed. Jangan biarkan mereka bersama jika inginkan angin sepoi-sepoi ditiup angin seolah-olah di tepi pantai yang tenang.

Bagi metereologist dan sailor/pilot, cuaca boleh menjadi sahabat apa lagi musuh utama dalam sesebuah insiden.

Di dalam sebuah rancangan sains, What's on Earth, perbincangan mengenai the bermuda tirangle mula viral dengan suatu solusi baru. Tentang wujudnya 'hexagonal clouds' di kawasan tersebut.




Hexagonal cloud wujud dalam bentuk 'honeycomb' atau bersisi enam menyerupai sarang lebah.

Hexagonal cloud jarang ditemui, namun kesannya terhadap struktur aliran angin sesuatu kawasan berubah dari seorang baby kepada seekor babi tunggal yang mengamuk.

Pernah berlaku pada Flight 191 Delta Airlines di USA yang berlaku pada 2 Ogos 1985, microburst 'air bombs', salah satu fenomena alam yang amat ditakuti para navigator. Microburst penyebab mengapa juruterbang dilarang sama sekali memasuki awan cumulonimbus jika dikesan pada doppler radar di dalam pesawat.

Microburst menjadi suspek utama dan watak utama selain gelora air, tsunami, dan windshear sebagai watak ekstra. 

Apa kaitan hexagonal clouds dan microburst ?




Hexagonal clouds mampu mewujudkan microburst.Menurut Science Channel hexagonal clouds in ditemui dengan berkeluasan 20 hingga 55 batu (32 hingga 89 kilometers) .

Saintis yang mengeluarkan teori ini dengan hasil imaging satellite dari NASA, Dr Steve Miller berkata, mereka mendapati bahawa hasil dari microburst yang terbentuk di bermuda tirangles mampu menghasilkan angin berkelajuan 170mph (273 kilometer sejam, menyamai kelajuan Valentino Rossi ketika menghampiri garisan penamat) yang mana menghampiri kelajuan angin Hurricane Katrina.

Angin sedemikian mampu menghasilkan gelombang/ombak setinggi 45 kaki tingginya.

Dari teori ini, kemusnahan kapal laut dan kapal terbang adalah mungkin benar.

Microburst yang terhasil dari ribut petir boleh dielakkan, namun keadaan hexagonal cloud tiada sebarang petanda sebagaimana kejadian ribut petir, hurricane atau taufan. Boleh dikatakan pembunuh senyap.

Teori ini masih belum relevan dan sekadar salah satu dari puluhan teori lain kerana terdapat juga kejadian hexagonal clouds di North Sea, UK, namun tiada sebarang insiden ditemukan.

Anda fikir anda tahu Misteri Segitiga Bermuda Terjawab ?

Anda fikir sekali lagi....

Assalamualaikum.

Catat Ulasan

0 Ulasan