Jeremy Clarkson, Richard Hammond, James May dan The Stig Dalam The Grand Tour


"Top Gear"

Top gear sekarang bukan lagi top gear yang 'asli'. Tanpa kelibat Jeremy Clarkson, yang pernah menghancurkan Perodua Kelisa, Richard Hammond yang banyak muncul di Discovery Channel tidak lupa juga Captain Slow, James May Top Gear terbitan BBC sudah kehilangan bisanya.

Semuanya bermula apabila berlaku perselisihan faham antara Jeremy Clarkson dan Oisin Tymon, Penerbit Top Gear BBC. Dikatakan kerana 'no hot food prepared before top gear filming'.

Pertelagahan telah menyebabkan Jeremy Clarkson disingkirkan menjadi presenter untuk Top Gear. Richard dan James turut meninggalkan BBC dan Top Gear.

Trio ini tidak bersara begitu saja untuk menjadi pengkritik dunia permotoran. Mereka telah dilamar pihak Amazon untuk menjadi hos dan 'jockey' rancangan permotoran berformat Top Gear yang diberi nama The Grand Tour.




Bakal disiarkan pertama kalinya di Amazon Prime Video pada 18 November 2016.

Masalahnya adalah Amazon Prime Video bukanlah sebuah stesen televisyen seumpama BBC, tetapi merupakan hub video seumpama youtube dimana memerlukan penonton untuk melanggannya.


Ada ura-ura mengatakan bahawa ada stesen televisyen yang mahu membeli hak penyiaran The Grand Tour sebagai pelaburan mereka.


Amazon telah dengan gembiranya mengatakan bahawa program ini adalah dalam ultra HD definition. Dimana peminat mampu melihat 'slow motion' kereta yang sedang mengambil selekoh yang memiliki beribu ribu frame per seconds dengan kata lain awesome.

The Grand Tour meskipun berformat talk show sebahagiannya, tetapi dalam masa yang sama mereka 'tour' ke suatu tempat berlainan, memberi gambaran makna 'tour' yang sebenar. Mereka menggunakan konsep khemah bergerak bukannya studio yang tetap.
Mereka akan menjelajah serata pelusuk benua yang mereka akan 'coverage' dan akan bsesiaran di dalam khemah besar.





Namun, format Top Gear tidak boleh diguna pakai mereka bertiga termasuklah nama The Stig kerana pihak Top Gear telah melantik beberapa peguan supaya The Grand Tour tidak menciplak konsep Top Gear sepenuhnya.

Dalam terbitan Amazon, sebagai permulaan kontrak The Grand Tour akan diterbitakan untuk 3 seasons, setiap season memiliki 12 episodes.

Pada 1 Oktober 2016, Richard Hammond telah meng'upload' satu video tentang seorang test driver untuk rancangan The Grand Tour mungkin, ramai yang sudah tahu The Stig sebenarnya adalah legend racing car Ben Collins.

Ben Collins digambarkan sebagai seorang yang hidup bergelandangan dan akhirnya diberi kerja oleh mereka bertiga sebagai penguji kereta mereka.

Adakah Ben Collins akan menjadi 'The Stig' untuk The Grand Tour ?

Meskipun terbitan Amazon, di zaman yang serba pelbagai dengan media untuk tontonan seperti Youtube, Netflix dan pelbagai Android TV, rancangan terbaru Jeremy Clarkson, Richard Hammond, dan James May ini mungkin mendapat rating yang tinggi sebagaimana kegemilangan mereka dalam Top Gear terdahulu.

Masih belum ada presenter rancangan permotoran yang riang ria, berterus terang dan 'bold' selain mereka bertiga. Maka, Amazon atau nama program berbeza tetapi masih mereka bertiga. Kenapa tidak The Grand Tour mampu meneggelamkan Top Gear.

The Trailer




Anda fikir anda tahu Kolaborasi Jeremy Clarkson, Richard Hammond, James May dan The Stig Dalam The Grand Tour ?

Anda fikir sekali lagi....

Assalamualaikum


Catat Ulasan

0 Ulasan