Top 10 Syarikat Penerbangan Paling Teruk Di Dunia 2016


10. Royssiya Airlines, Russia




Berpangkalan di The St. Petersburg, memperolehi rating yang baik berbanding beberapa syarikat penerbangan dari Amerika namun skytrax telah memberikan rating 2/10 kepada airlines ini.

Rating penumpang adalah 5/10, aduan yang sering diperolehi adalah customer service yang teruk, tiada citarasa hidangan makanan serta tandas yang berbau.

Selain tandas, tempat duduk yang sempit dan tidak bebas malahan kusyennya keras seperti batu, sebagaimana aduan penumpang.

9. Yemenia Airlines, Yaman



Dengan penilaian 2/10 rating dari skytrax dan 4/10 rating pelanggan Yemenia airlines turut tersenarai dalam kategori airlines terburuk semasa.

Ketidakpuasan hati dengan pilihan hidangan makanan, keselesaan kaki untuk pada tempat duduk menjadi masalah kepada airlines ini selain dari 'an ugly sight restrooms'.


8. Cubana Airlines, Cuba



Skytrax telah memberikan rating 2/10 dan pengguna memberikan rating 4/10 bagi syarikat penerbangan Amaerika Selatan ini. Selain masih menggunakan pesawat yang lama seangkatan dengan zaman perang soviet, cubana telah gagal menarik hati penumpangnya kerana masalah kelewatan dan pengendalian customer service yang dianggap tidak 'friendly'.

7. Lion Air, Indonesia




Berbekalkan 2/10 rating pemberian skytrax dan 4/10 hadiah dari penumpang  Lion Air 'adik-beradik' kepada batik air dan malindo air ini telah mendapat 'banned' dari beroperasi ke serata eropah.

Europe union gagal memberi kebenaran untuk lion air terbang ke europe kerana service dan pelbagai masalah yang membabitkan lion air termasuk juga beberapa insiden dan kemalangan sebelumnya.

Memalukan asia tenggara betul.

6. Turkmenistan Airlines, Turkmenistan




Turut diberikan 2/10 rating oleh skytrax dan juga 4/10 oleh penumpang telah disebabkan oleh terlalu lama kelewatan penerbangannya, selain dari kekurangan 'hiburan' kepada traveller.

Sistem pengurusan staf syarikat ini juga dipertikai sebagai 'disorganized'.

Penyediaan makanan yang tidak menepati harga tiket dan keadaan kabin yang tidak sihat meletakkan syarikat ini di kategori airlines yang teruk.

5. Spirit Airlines, USA




Ramai yang gagal berpuas hati dengan airlines ini adalah kerana pelbagai caj dikenakan kepada penumpang, tiada sebarang kompromi dalam melakukan servis.
Namun, ia antara syarikat penerbangan yang agak murah di USA. Menerima rating 2/10 dari skytrax dan kerana caj yang pelbagai maka penumpang memberikan rating 3/10 kepada airlines ini.

Extra fees selain dari servis yang tidak menepati citarasa pelanggan ditambah dengan kelewatan menjadikan airlines ini antara yang teruk di Amerika.

4. Bahamasair, Bahamas




Memiliki rating 2/5 dari skytrax dan 2/10 rating penumpang mungkin menjadi masalah kepada Bahamasair untuk meneruskan kelangsungan operasinya.

Gagal menangani isu kelewatan dengan cekap oleh stafnya dan cara penyelesaian kepada permasalahan yang timbul sehinggakan terdapat aduan bahawa penumpang sanggup berenang sendiri di lautan kerana tidak sabar dengan kelewatan yang terjadi.

3. Sudan Airways, Sudan




Skytrax mampu memberikan 2/10 rating namun penumpang hanya sekadar memberikan 1/10 star rating kepada pengendali sudan airways.

Rating yang sedikit dari penumpang adalah kerana hanya satu sahaja review dari penumpang membayangkan bahawa syarikat penerbangan ini gagal menarik minat traveller untuk mendapatkan perkhidmatan mereka.

Keadaan kabin yang tidak teratur dan tiada penjagaan kepada tandas menjadi faktor sudan airways bukanlah sesuatu yang baik untuk dicuba perkhidmatannya.

2. Tajik Air, Tajikistan




Terlampau teruk syarikat ini telah menjadikan rating penumpangnya kepada 0/10 meskipun begitu skytrax masih lagi berhati baik dalam memberikan bintang kepada syarikat ini dengan memiliki 2/10 rating.

Keadaan kabin yang teruk serta cara 'boarding' yang tidak sistematik dimana penumpang perlu menaiki pesawat di runway telah menyebabkan traveller gagal memberikan muka kepada airlines ini.

1. Air Koryo, Korea Utara




Dengan mengekalkan status 'forever alone' dengan dunia luar, maka tidak hairanlah airlines ini menerima 1-star rating dari skytrax kerana tidak mematuhi segala standard yang telah ditetapkan dunia.

Biasalah budak nakal dan tercorot dalam kelas, tidak datang sekolah, gagal ambil ujian maka mampu tersenyum menjadi sebuah airlines yang sesuai untuk korea utara sahaja.

Masih menggunakan pesawat dari era perang soviet yang mungkin sudah tiada sebarang spare parts pesawat dari sini dapat dipastikan bahawa keselamatan penumpang adalah dicapatikan maka layak digelar syarikat penerbangan paling teruk di dunia.

Namun, mendapat 6/10 rating dari penumpangnya.

Anda fikir anda tahu Top 10 Syarikat Penerbangan Paling Teruk Di Dunia 2016 ?

Anda fikir sekali lagi....

Assalamualaikum....

Catat Ulasan

0 Ulasan