Tips Menjadi Master Dalam Permainan Pokémon GO


"Maya dan Realiti"

Kegilaan terhadap pemelihara binatang kesayangan bukan sahaja tertumpu kepada pemeliharaan haiwan konservatif seperti kucing anjin arnab dan ikan. Namun dengan evolusi mutasi yang kian maju maka haiwan-haiwan yang biasa kini sudah mampu berlawan dengan pesaing mereka.

Namun fenomena ini cukup sinonim dengan budak-budak di zaman 90-an, Ash Ketchum (bukan ketum), pikachu dan team rocket sebahagian daripada zaman kegemilangan nintendo sebagai salah satu pesaing industri permainan interaktif.


Pokemon Go : Google Image

Berasal dari perkataan pocket monster, maka pokemon di berikan patennya tersendiri. Boleh di dapati di dalam console permainan untuk game boy contohnya kini mereka muncul dalam aksi outdoor pula.
Pokemon Go merupakan inovasi terbaru industri hiburan dan mainan dalam kehidupan gamers semua. 

Berkonsepkan ala-ala pemancing, para pemain pokemon go dapat menangkap monster yang 'berkeliaran' di pelusuk jalanan sebagai haiwan dan senjata dalam challenge dan battle, di mana konsep battle pokemon go masih sama dengan yang di dalam konsol.


Namun terdapat beberapa tips dan manual yang perlu diketahui pemain-pemain pokemon go ini. Supaya kita mampu dapat meniru gaya Ash Ketchum bukan Ass Ketum.

1. Bayar perhatian kepada keadaan sekeliling. Ok, beri perhatian kepada keadaan sekeliling supaya anda tidak dimasukkan ke dalam wad apalagi ICU jika dilanggar teksi dan hillux yang berkeliaran. Monster 'dilepaskan' dijalanan namun bukan dilihat dengan mata kasar tetapi mata sering tertumpu kepada device anda maka jika mat rempit dan peragut datang menyambar pun anda tidak sempat membuka silat cekak musang.

2. Buangkan atau slide kan pokeball apabila ring pada lilitan montser adalah berskala kecil, pada ketika ini kebarangkalian anda untuk menangkap pikachu dan rakan-rakannya adalah tinggi. Disediakan ring dengan pelbagai warna sebagai contoh hijau senang, kuning sederhana dan merah susah.

3. Apabila anda melihat terdapat daunan atau lalang berpusing-pusing merata-rata (rustling), itu tandanya pokemon berada di sekitar anda. Malah terdapat menu yang akan keluar memberi notifikasi tentang terdapatnya pokemon.

4. Semakin berkurang kesan tapak kaki pokemon maka semakin hampirlah anda dengan pokemon tersebut.

5. Klik pada monitor anda untuk menangkap salah satu dari pelbagai pokemon yang muncul pada monitor apabila sedang memburu pokemon. Kehadiran pokemon adalah berbeza tempat, masa dan hari.

6. 'Toggle' suis 'AR" pada monitor bagi menutup aplikasi kamera supaya aksi menangkap pokemon berjalan lancar dan tepat.

7. Kehadiran spesis pokemon bukan secara berlainan, mungkin akan terdapat dua atau lebih spesis pokemon yang ditangkap. Bagi menyelesaikan permasalahan ini, klik pada menu pokemon dan berikan kepada professor willow sebagai pertukaran dengan candy.

8. Kumpul telur-telur pokemon di Pokestops, eramkan mereka, dan tetaskan mereka dengan berjalan. Jika menetas, tahniah anda sudah memiliki 'anak' pokemon hasil eraman anda auuu.

9. Terdapat cara mudah untuk menarik pokemon datang menghampiri anda tanpa keluar dari bilik, rumah atau gua. Dengan menggunakan incense (colok) anda mampu menarik perhatian pokemon untuk datang berhampiran anda selama 30 minit, gunakan kelebihan ini. Terdapat juga 'Lure Modules' sebagai penarik pokemon tapi berbeza kesannya berbanding incense iaitu hanya berkesan dengan pokestops.

10. Bagi menggunakan lure module, letakan lure module selama 30 minit pada pokestops hasilnya bukan anda sahaja dapat kelebihan namun rakan-rakan pemburu pokemon lain juga mendapat manfaat dari kaedah 'memancing' pokemon menggunakan lure modules.

11. Salah satu cara untuk menangkap pokemon adalah dengan melekakan beliau dengan memberi  Razz Berry sebagai umpan.

12. Semestinya anda inginkan pokemon yang sado dan sihat dan kuat. Dengan mengumpulkan candy anda mampu melahirkan bakat pokemon yang sihat dan kuat serta disegani ramai apalagi pokemon yang berkuasa petala langit. Nak menang pakai candy la, candy mampu upgrade pokemon anda untuk menjadi jaguh ketika challenge dan battles nanti.

13. Pada battles pokemon pokemon ini akan battles atau berlawan pada suatu tempat yang diberi nama Gyms, namun anda mampu battles jika anda sudah menjangkau level 5 dan ke atas. 

14. Gyms diletakkan di pelbagai tempat dan juga ditandakan dengan team yang berkuasa di gyms berkenaan, mungkin merah, biru atau kuning yang mengawal Gyms tersebut.

15. Apabila sudah berada di dalam Gyms anda perlu memilih barisan pokemon terkuat anda sebanyak 6 pokemons. Apabila bertarung, swipe ke kiri atau ke kanan untuk mengelak dan tap untuk menyerang. Bagi mendapatkan speacial attack anda perlu hold skrin device anda lama sedikit apabila meter kuasa sudah penuh di caj.

16. Adat bertarung anda menang ada kalah. Jika anda dipihak kemenangan tahniah lah kepada anda namun bagi loser jangan bersedih, pokemon anda masih boleh hidup dengan ceria tanpa rasa was-awas dengan dihidupkan semula dengan crystal jika terkorban dan boleh dirawat menggunakan potion yang sedia ada.




Dikhuatiri permainan outdoor interaktif ini boleh menjadi ketagihan ala-ala ketchum atau ketum kepada manusia sejagat apalagi budak-budak baru nak up.

Clash of clans pun sudah menjadikan ketagihan apalagi game berunsurkan aksi diluar bilik darjah seperti ini. Perlu terdapat restrictions ketika mahu install pada play store atau google play bagi umur tertentu. 

Rakyat Malaysia bukannya mentaliti negara maju, kerana kemungkinan addiction akan menjadi satu wabak yang lain pula yang sukar dikawal kerana tiada sebarang vasksinasi yang wujud.

Selepas pokemon Go, mungkin akan terdapat pula Dragon Ball GO di mana barangsiapa yang mampu mengumpulkan 7 biji bola naga maka sebungkus nasi berlauk ayam gulai akan dihadiahkan. Counter strike dan call of duty pun terbaik jika di lakukan sebegini, sebagai bekalan serangan ISIS nanti.

Anda fikir anda tahu Tips Menjadi Master Dalam Permainan Pokémon GO  ?

Anda fikir sekali lagi....

Assalamualaikum....

Catat Ulasan

1 Ulasan

  1. Tak tahu pula pasal game pokemon ni,hehe almaklumlah kartunnya pun.saya tak minat nak tengok

    BalasPadam