Header Ads

Pisang Mengeluarkan Radioaktif Seumpama Mesin X-ray


"radioactive"

Artikel ini bukan merupakan sebuah catatan terbaik bagi mereka yang tidak mengambil subjek kimia di dalam spm atau yang belajar namun tidak menggemarinya. Catatan ini juga bagi mereka yang selincah kucing sifat ingin tahunya dan mungkin seorang chef yang gemarkan pemakaian lab coat.

Penulis mula terasa ingin mengetahui betapa radioaktifnya pisang mungkin kerana telah berkawan dengan 4 ekor kucing di rumah dan mungkin juga telah terserempak dengan beberapa video di youtube yang mengaitkan chernobyl, russian woodpecker dan pisang.

Terdapat satu video yang cuba mengaitkan insiden chernobyl di ukraine dengan kesengajaan pihak soviet union ketika itu untuk meletupkan stesen nuklear tersebut.

Maka terdapat filem mengenainya, The Russian Woodpecker, terdapat juga dalam versi vlog (Vsauce salah satunya) di youtube. Apa yang menyebabkan penulis ingin mengetahuinya adalah mereka menggunakan pisang sebagai 'indicator' kehadiran radioaktif atau hasil sinaran yang terhasil.

Kenapa pisang ?

Pisang. Buahan universal dari serata dunia. Tidak kira di mana dan pelbagai jenis pisang boleh didapati di mana-mana selain artik, antartik dan gurun sahara.
Pisang adalah buah yang mengandungi potassium atau Kalium paling banyak berbanding dengan buahan lain selain keacang brazil.



Pakar nutrien dan ahli kimia mendapati potassium-40 terdapat dalam pisang. Potassium-40 bukanlah unsur dari atom yang stabil. Potassium yang stabil adalah potassium yang memiliki bilangan neutron dan proton yang sama untuk sesebuah atom.


Namun potassium-40 yang berada di dalam pisang adalah tidak stabil, dalam bahasa kimianya adalah salah satu 'isotopes' kepada potassium (Kalium).

Bermakna potassium-40 yang berada di dalam pisang tidak stabil dari segi sifatnya dan memberontak kerana bilangan neutron dan proton untuk atomnya tidak sama.

Setakat info ini pisang belum lagi radioaktif sifatnya. Sesuatu yang menjadikan pisang radioaktif adalah sinaran yang dikeluaran oleh potassium-40 yang terdapat di dalam pisang.

Oleh kerana ketidakstabilan (neutron dan proton tidak sama bilangan) pada nukleus atomnya, atom potassium-40 ini amatlah tidak stabil kerana memiliki tenaga nuklear yang lebih berbanding potassium stabil.

Maka dengan kekuasaan Allah s.w.t, potassium-40 ini akan mengeluarkan partikel alpha dan partikel beta. Partikel alpha dan beta tidak berbahaya. Namun yang menjadikan potassium-40 ini berbahaya dan diberi nama radioaktif adalah apabila sinaran radiokatif yang turut dilepaskan atom tersebut.

Lebih tepat lagi sinar gamma. Proses ini digelar pereputan (decay). Terdapat istilah kimia 'half-life' sebagai panduan untuk isotope seperti potassium-40 ini kehilangan jisim sebanyak separuh dari jisim asal.

Ada ahli kimia mengusulkan bahawa 600 biji pisang adalah bersamaan satu kali anda menjalani rawatan x-ray di hospital jumlah sinaran gamma nya.
Mampukah anda menelan 600 biji pisang dalam sesuatu masa tanpa sebarang amaran ?

Setiap jangka hanyat isotope (atom tidak stabil) untuk mereput adalah berbeza. Bagi potassium-40 yang terdapat di dalam pisang jangka hayat untuk atom ini mencapai half life adalah (1.251×10 kuasa 9) tahun. Dengan kata lain tanpa istilah kimia lagi, tiada apa yang bahaya jika kita memakan pisang.

Potassium-40 yang terdapat di dalam pisang memerlukan jangka masa  (1.251×10 kuasa 9) tahun untuk mereput dan mengeluarkan sinaran gamma. Purata harian jika memakan sebiji atau dua biji pisang tidak akan menjadikan anda manusia mutan ataupun sebarang ability seumpama di dalam cerita superhero ciptaan stan lee.

Usah risaukan pisang adalah radioaktif atau tidak kerana kita sendiri sebenarnya suatu hasil radioaktif. Molekul di dalam badan manusia kebanyakkan terdiri dari pada atom karbon di mana juga terdiri dari istotopenya.

Oleh kerana 'radioactive decay' untuk setiap isotope ini adalah amat super duper lama hayatnya maka anda tidak akan memancarkan sinaran gamma sebagaimana yang terjadi pada sylar di dalam cerita heroes.

Selain pisang, ubi kentang juga mengandungi isotope...bananaaaaapotatooonaaaaa..!

Anda fikir anda tahu Pisang Mengeluarkan Radioktif Seumpama Mesin X-ray ?

Anda fikir sekali lagi....

Assalamualaikum....



Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.