10 Pelakon Filem yang Nyaris Mati Semasa Penggambaran


"Kesungguhan"

Beza antara pelakon antarabangsa dan negara kita adalah perkataan di atas. Pelakon antarabangsa kesungguhan mereka sukar ditakwil lagi. Pelakon malaysia juga bersungguh, bersungguh menangis dan bersungguh dalam mengadaptasi novel merapu.

Ketahui beberapa pelakon yang hampir menemui ajal ketika melakukan stunt sendiri atau double stunt.



10. Jackie Chan (Armour of God 1986)

Dalam filem Armour of God Jackie Chan yang popular dalam melakukan aksi lasak sendiri hampir menemui ajal apabila telah jatuh ke tanah jua dari atas pokok yang berketinggian 16 kaki dari aras tanah.

Dalam situasi itu, kepalanya terhantuk kepada batu, hasilnya tulang pada tengkoraknya telah menekan kuat otak dan memerlukan pembedahan untuk memperbetulkan kepada keadaan asal.


9. Isla Fisher (Now You See Mee 2013)

Pernahkah anda ingat di mana terdapat seorang ahli silap mata perempuan yang memasuki ke dalam air berisi ikan piranha ? Babak tersebut benar-benar dilakukan oleh Isla Fisher di mana dia gagal menahan nafas dan beberapa kali cuba memberitahu krew filem, namun krew filem beranggapan ia adalah sebahagian penghayatan pelakon tersebut.

8. Kate Winslet (Titanic 1997)

Kate Winslet juga hampir lemas melibatkan air. Titanic dan air tidak dapat dipisahkan. Ia berlaku ketika babak Kate Winslet yang terperangkap pada pintu gril di mana dia beberapa kali tenggelam di dalam deruan air telah memberitahu kepada krew namun mereka juga menganggap ia adalah penghayatan dalam babak tersebut.

7. Jaimie Alexander (Thor : The Dark World 2013)

Dalam satu babak Jaimie telah terjatuh dari satu tangga ketika penggambaran. Hujan dan tangga bukan sahabat baik. Akibat licin dan terjatuh maka dia menerima kecederaan seperti displaced disc pada tulang belakang, 11 keretakan pada vertebra, dislocated pada bahu kiri dan koyak pada bahagian kiri belikat.

Namun dia tetap meneruskan menjadi dewi dalam cerita tersebut.

6. Michael J. Fox (Back TO The Future : Part 3 1990)

Dia pernah merasa saat-saat mati tergantung. Dalam suatu babak ketika berada pada zaman cowboy, dia telah melakukan aksi di mana dia perlu di gantung menggunakan tali, hasilnya, dia berjaya memengsankan diri sendiri selama 30 saat. 
Babak tersebut bukan sekali namun dilakukan berkali-kali.

5. Johny Depp (The Lone Ranger 2013)

Kecelakaan kepadanya telah terjadi ketika babak di mana dia sedang menjinakkan kuda. Namun, setelah berada selama beberapa saat, berada di sisi kuda yang sedang rancak berlari, johny depp telah terjatuh dengan kuat dan hampir sahaja ladam kuda hadapan memijak kepalanya.

4. Jason Statham (The Expendales 3 2014)

Meskipun bersama rambo, itu bukan beerti segalanya berjaya dengan lancar. Pada suatu babak kejar mengejar, skillnya dalam cerita transporter seumpama sudah pudar apabila jeep dipandunya telah mengalami kerosakan pada brake dan memaksanya untuk terjun ke dalam sungai yang berkedalaman kira-kira 60 kaki.

Realiti dan lakonan bergabung.

3. Aaron Paul (Breaking Bad 2008-13)

Dalam season 1 breaking bad, writer siri tersebut sudah mahu mematikan wataknya di dalam cerita namun mengubah untuk meneruskannya berlakon. Dalam satu babak, sebiji batu besar yang diletakkan di atas sebuah rv telah jatuh terhempap ke tanah di mana posisi awal Aaron Paul berada.

Dia telah menukar ke kedudukan lain kerana cuba memberikan idea yang baru dalam babak tersebut.

2. Tom Hanks (Cast away 2000)

Rupa-rupanya luka pada tapak tangan Tom Hanks ketika cuba menghidupkan api adalah benar. Meskipun luka tersebut minor namun doktor yang merawatnya mengatakan berkemungkinan dari luka tersebut punca kepada 'blood poisioning' dan ditahan di hospital.

Mujurlah dia selamat, kalau tidak semestinya menjadi kerisauan sahabat baiknya wilson.

Sebelum kita mengetahui tempat pertama cuba kita senaraikan antara artis lain yang mungkin menemui ajal ketik penggambaran.

- Halle Berry pernah terjatuh dengan kepalanya terhempap ke lantai. (The Call 2013)
- Joseph Gordon-Levit Berlanggar dengan pintu teksi selepas basikalnya merempuh teksi.(Premium Rush 2012)
- Brendan Fraser hampir habis nyawa ketika digantung. (The Mummy 1999)
- Jennifer Lawrence pernah tercekik kabus yang di buat oleh mesin pembuat kabus. (The Hunger Games : Mockingjay Part 1 2014)
- Martin Sheen mengalami serangan haba ketika penggambaran (Apocalypse Now 1979)

1. Tom Cruise (The Last Samurai 2003)

The last samurai mungkin menjadikan tom cruise the last scene dalam cerita tersebut. Dia melakukan kesemua aksi stunt dengan sendirinya. Kebanyakkan babak tertumpu kepada permainan pedang, dari situ pun dia boleh terbunuh.

Namun dia begitu hampir dengan kematian apabila dalam satu babak yang memerlukan dia berlakun ala-ala gladiator menggunakan kuda mekanikal yang bergerak, namun kerosakkan pada mekanikal dalam kuda telah menyebabkan pedang hanya beberapa inci dengan leher tom cruise, orang ade berkata dia berjaya mengelak kerana skill yang di ajar di dalam cerita, jika tidak semestinya dia sudah menjadi mendiang.


Apa yang ingin disampaikan disini adalah dedikasi dan kesungguhan, meskipun sudah mengetahui akan risiko namun itulah yang menjadikan sesebuah filem itu amat berjaya dan mendapat hasil lumayan.

Mati dan ajal sudah ditetapkan sebagaimana cerita Final Destination, yang sepatutnya mati akan mendiang juga. Dari kesungguhan inilah filem-filem luar negara merupakan filem berbaloi tengok di pawagam berbanding cerita kahwin paksa cilok novel yang hanya layak ditonton di youtube atau dailymotion sahaja. Itu pun jika data internet dapat percuma.

Anda fikir anda tahu 10 Pelakon Filem yang Nyaris Mati Semasa Penggambaran ?

Anda fikir sekali lagi....

Assalamualaikum....

Catat Ulasan

2 Ulasan