Kebaikan Gerakan Dalam Solat Terhadap Kesihatan Tubuh Badan Manusia


Takbiratul Ihram

Saat takbir Rasulullah SAW mengangkat kedua tangannya ke atas hingga sejajar dengan bahu-bahunya (HR Bukhari dari Abdullah bin Umar). Takbir ini dilakukan ketika hendak rukuk, dan ketika bangkit dari rukuk.

Beliau pun mengangkat kedua tangannya ketika sujud. Apa maknanya? Pada saat kita mengangkat tangan sejajar bahu, maka otomatis kita membuka dada, memberikan aliran darah dari pembuluh balik yang terdapat di lengan untuk dialirkan ke bagian otak pengatur keseimbangan tubuh, membuka mata dan telinga kita, sehingga keseimbangan tubuh terjaga.




Rukuk

"Rukuklah dengan tenang (tumaninah)." Ketika rukuk, Rasulullah SAW  meletakkan kedua telapak tangan di atas lutut (HR Bukhari dari Sa'ad bin  Abi Waqqash). Apa maknanya? Rukuk yang dilakukan dengan tenang dan  maksimal, dapat merawat kelenturan tulang belakang yang berisi sumsum  tulang belakang (sebagai syaraf sentral manusia) beserta aliran  darahnya.

Rukuk pun dapat memelihara kelenturan tuas sistem keringat  yang terdapat di pungggung, pinggang, paha dan betis belakang. Demikian  pula tulang leher, tengkuk dan saluran syaraf memori dapat terjaga  kelenturannya dengan rukuk. Kelenturan syaraf memori dapat dijaga dengan  mengangkat kepala secara maksimal dengan mata mengharap ke tempat  sujud.

Iktidal

"Lalu bangunlah hingga engkau berdiri tegak." Apa maknanya? Saat berdiri  dari dengan mengangkat tangan, darah dari kepala akan turun ke bawah,  sehingga bagian pangkal otak yang mengatur keseimbangan berkurang  tekanan darahnya. Hal ini dapat menjaga syaraf keseimbangan tubuh dan  berguna mencegah pingsan secara tiba-tiba.

Sujud

Selepas itu, sujudlah dengan tenang." Apa maknanya? Bila dilakukan  dengan benar dan lama, sujud dapat memaksimalkan aliran darah dan  oksigen ke otak atau kepala, termasuk pula ke mata, telinga, leher, dan  pundak, serta hati. Cara seperti ini efektif untuk membuang sumbatan  pembuluh darah di jantung, sehingga risiko terkena jantung koroner dapat  diminimumkan

Duduk Antara Dua Sujud

"Kemudian bangunlah hingga engkau duduk dengan tenang." Apa maknanya?  Cara duduk di antara dua sujud dapat menyeimbangkan sistem elektrik  serta syaraf keseimbangan tubuh kita. Selain dapat menjaga kelenturan  syaraf di bagian paha dalam, cekungan lutut, cekungan betis, sampai  jari-jari kaki.


 Anda fikir anda tahu Kebaikan Gerakan Dalam Solat Terhadap Kesihatan Tubuh Badan Manusia ?

Anda fikir sekali lagi....

Assalamualaikum...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...