Header Ads

Meratap dan Merintih di Wall Facebook Seperti Orang Yahudi Meratap di Tembok Ratapan Israel

Apa itu "Tembok Ratapan" ?
Tembok ini dulunya dikenal hanya sebagai Tembok Barat, tetapi kini disebut "Tembok Ratapan" karena di situ orang Yahudi berdoa dan meratapi dosa-dosa mereka dengan penuh penyesalan. Selain mengucapkan doa-doa mereka, orang Yahudi juga meletakkan doa mereka yang ditulis pada sepotong kertas yang disisipkan pada celah-celah dinding itu.

Dinding ini dibagi dua dengan sebuah pagar pemisah (mechitza) untuk memisahkan laki-laki dan perempuan. Orang Yahudi Ortodoks percaya bahwa mereka tidak boleh berdoa bersama-sama dengan kaum perempuan.

Dimanakah Tembok Ratapan Ini Berada ?
Tembok Ratapan adalah tempat yang penting dan dianggap suci oleh orang Yahudi maupun Muslim. Ini adalah sisa dinding Bait Suci di Yerusalem yang dibangun oleh Raja Salomo (Sulaiman), putra Daud. Bait Suci itu hancur ketika Israel diserbu tentara Romawi pada tahun 70 Masehi.

Kenapa Orang Yahudi ?
Orang Yahudi percaya bahwa tembok ini tidak ikut hancur sebab di situlah berdiam "Shekhinah" (kehadiran ilahi). Jadi, berdoa di situ sama artinya dengan berdoa kepada Tuhan.

Apa itu Facebook ?
Sebuah laman sosial bewarna biru air laut dan langit serta font yang menyusahkan untuk orang membezakan antara "click" nampak macam "dick".


Sekadar menunjukkan contoh facebook


Siapa Pengasas Facebook ?
Seorang makhluk Tuhan yang bernama Mark zuckerberg yang lahir pada  14 Mei 1984 di Little Israel (New York) yang menganuti agama yahudi, dan juga ada mengatakan dia atheist.

Apa Kegunaan Sebenar Tembok Ratapan Di Israel oleh Orang Yahudi ?
orang Yahudi berdoa dan meratapi dosa-dosa mereka dengan penuh penyesalan. Selain mengucapkan doa-doa mereka, orang Yahudi juga meletakkan doa mereka yang ditulis pada sepotong kertas yang disisipkan pada celah-celah dinding itu.

Orang Yahudi Merintih Pada Wall a.k.a Dinding

Apa yang Selalu Digunakan pemilik Facebook Sekarang Pada Profile Mereka ?
Sebahagiannya adalah rintihan berupa ratapan, kesedihan, kegembiraan, serta rasa penyesalan. Dalam konteks mereka, mereka tidak menujukan kepada dinding (wall facebook) tetapi kawan-kawan yang ada dalam senarai.Tetapi mereka tidak tahu prosedur serta kaedah tersebut merupakan sebijik samanya dengan orang yahudi meratap di facebook eh di tembok ratapan..haa..gua pun tertukar sudah.

Jadi, Apa kaitannya Antara Wall Facebook dan Tembok Rintihan (ratapan) ?
Di Israel, pada dinding ratapan orang yahudi, merintih dan meratap akan sesuatu dan mempercayai dinding tersebut menerima rintihan mereka, haa..berbunyi perbuatan syirik di situ. 

Di israel eh facebook, pada wall ratapan eh wall facebook manusia sejagat merintih dan meratap akan sesuatu dan mempercayai dinding tersebut menerima rintihan mereka dan mampu menghilangkan tekanan, atau tempat mengadu.

Apa salahnya, dinding facebook kita tukar kepada sejadah kat rumah dan masjid sebagai tempat mengadu hehe

Dah-dahlah mengadu di facebook dan merintih bukan sahaja modus operandinya seakan-akan meratap di tembok ratapan malahan boleh membuat ramai yang jelek, dan mungkin dari segala macam yang anda postkan menjadi 'first impression' orang lain terhadap anda.

Maka, senanglah orang nak 'makan' anda.Oh dia ni senang di 'makan' ni, oh dia ni rare ni..sukar di tipu hehe..

anda fikir anda tahu  Meratap dan Merintih di Wall Facebook Seperti Orang Yahudi Meratap Di Tembok Ratapan Israel

Anda fikir sekali lagi..

Assalamualaikum...

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.