Akta Keterangan (Pindaan) 2012 Umpama Ordinan Darurat Malaysia 1948-1960 Dahulu


Jika dahulu kita sudah di larang dan dikurung dalam erti kata fizikal tetapi sekarang, setelah dijajah secara 'maya' kita juga telah di perintah berkurung secara maya juga.

Tiada bezanya semasa kita di zaman pemerintahan british dahulu, kerajaan yang sedia ada juga sama, tetapi kita sedang 'berperang' melalui maya.Berperang untuk mencari kebebasan, kemerdekaan dan keluar dari kepompong cengkaman pihak kapitalis.

Kita dalam diam sebenarnya sudah alam dijajah dan berperang cuma kita sahaja tidak nampak akan ia, selepas tamatnya perang dingin selepas perang dunia kedua, kini kita berperang dalam erti kata dalam dunia maya. Hidup dalam keadaan 'daif minda' meskipun kehidupan mewah disekeliling. Sering disogok dan digogokkan dengan informasi dan maklumat yang hanya berdasarkan satu pihak sehingga rakyat sendiri tidak tahu mana satu kebenaran.

Sebagaimana zaman darurat yang terjadi dalam sekitar tahun 1948 hingga 1960 dahulu, semasa zaman pemberontakkan komunis.Itu di perintah berkurung secara zahir, dan kini kita dikurung menggunakan minda pula.

Setiap maklumat ditapis sehingga tinggal quark (jisim terkecil dalam atom), jika sudah ditapis dengan pelbagai pemeringkatan barulah ia di uar-uarkan ke serata negara, itu pun melalui 'senjata' yang dikawal mereka sendiri iaitu RTM, TV3, serta TV swasta lain tidak terkecuali pihak Astro yang berbayar.

Senjata rakyat hanyalah facebook, blog, twitter, dan youtube bagi mencari konklusi dalam menentukan halatuju masa depan masing-masing dalam hidup.

Mungkin kita sendiri tidak sedar, perang sudah lama, cuma kita tidak ambil tahu dan tidak mahu ambil tahu kerana bagi kita ia tidaklah sepenting merintih dan meratap di facebook dengan segala hal yang remeh sehingga jika kita dipinta memberi pendapat lidah kelu umpama digam dan distaple pada lelangit.

Sedarlah wahai orang kita, kita sekarang sudah memasuki era darurat, bukan darurat yang kita nampak seperti dikurung pada satu jangka masa tetapi sekrang kita sentiasa dipantau dalam apa jua benda yang kita lakukan, inilah darurat dalam alam millenium.

 No Speech!

Kita tidak boleh bersuara menyatakan pendapat, itukah yang dipanggil kebebasan bersuara, kita terpaksa mengikut telunjuk itukah kebebsan.Memang lah sekarang aman dan damai, apa lagi yang kita nak bukan.Tetapi kekalutan seperti ini ia tidak memakan secara pantas tiba-tiba runtuh, tetapi ia umpama barah lebih tepat lagi umpama anai-anai dalam sebuah rumah, dengan tanpa diduga runtuhlah rumah tersebut.

Ingatlah kita sedang berada pada fasa darurat, dimana semua dihadkan, anda sedang dikurung di dunia maya meskipun bebas menlayari internet.

Jika dahulu mereka memulakan tempoh darurat dengan melarang penduduk malaya dari keluar dari rumah dalam jangka masa tertentu tetapi sekarang...

Memahami Maksud Ideologi Politik Di Dunia Menggunakan Lembu



Sekarang banyak pula kerajaan muncul seakan-seakan pengembala dan rakyat dicucuk hidung seperti lembu, jadi kita gunakan beberapa ekor lembu sebagai subjek metafora mengenali ideologi politik di dunia semoga senang difahami berbanding buku teks sejarah tingkatan 4 dan 5.



SOCIALISM
Anda ada dua ekor lembu
Salah satu anda sedekahkan kepada jiran anda

COMMUNISM
Anda ada dua ekor lembu
Kerajaan amik dua-dua ekor dan susu kerajaan bagi kat anda

FASCISM

Anda ada dua ekor lembu
Kerajaan ambil kedua-duanya dan jual pula susunya kepada anda

NAZISM
Anda anda dua ekor lembu
Kerajaan ambil kedua-dua ekor lembu anda dan tembak anda jika anda berbangsa yahudi dan bukan bangsa Aryan


BUREAUCRATISM
Anda ada dua ekor lembu
Kerajaan ambil kedua-dua ekor lembu, ambil satu sahaja susu dari kedua-dua kemudian buang yang satu lagi jauh - jauh


TRADITIONAL CAPITALISM

Anda ada dua ekor lembu
Anda jual seekor dan beli lembu jantan
Lembu-lembu anda bertambah, begitu juga ekonomi poket anda
Anda jual semua dan bersara dengan jasa hasil jualan lembu-lembu tadi

SURREALISM
Anda ada dua ekor lembu tetapi anda ingat anda ada dua ekor zirafah
Kerajaan menyuruh anda belajar bermain alat muzik yang diberi nama harmonica
Tidak faham ? Tapi itulah surrealism

AN AMERICAN CORPORATION
Anda ada dua ekor lembu
Anda jual seekor, dan anda paksa orang lain untuk hasilkan empat kali ganda hasil susu yang anda jual
Kemudian, anda upah seorang perunding untuk menganalisis mengapa ada lembu yang mati

A GREEK CORPORATION
Anda ada dua ekor lembu jugak
Anda pinjam begitu banyak duit euro untuk bina kandang, tempat perah susu, tempat letak jerami, feedlot macam sharizat, dan macam-macam lagi untuk kilang susu
Tapi akhirnya anda masih ada dua ekor lembu.Mohon misteri eropah siasat

A FRENCH CORPORATION
Anda ada dua ekor lembu.
Anda buat piket, lancarkan rusushan, dan tutup semua jalan, sebab anda mahukan tiga ekor lembu

Anda Memang Jodoh Neelofa Jika Berjaya Menjawab Tepat Soalan-Soalan Ini



1.Daba baju gumbey soyok ghabok...
 A. Kolar baju Melayu koyak rabak
 B. Butang baju Melayu patah 2
 C. Si baju hijau sedang bertugas
 D. Baju bundle 2 helai 5 ringgit

 2.Mamoh woh topoh bowoh ghetok...
 A. Memakai terompah yang retak
 B. Makan buah bawah almari
 C. Kunyah epal bawah jambatan
 D. Kunyah jambatan sehingga retak

 3.Buh pelepong nga khropeh aye dale lonjok...
 A. Simpan tea Boh dan ayam dalam pelampong
 B. Simpan hati dgn isi ayam dalam mangkuk
 C. Ayam den lapeh
 D. Isi paru-paru dgn tulang ayam dalam mangkuk tingkat

 4.Skeleng belana daley celeng...
 A. Duit banyak dalam dompet
 B. Syiling berlambak dalam tabung
 C. Kumpulan Wang Simpanan Pekerja
 D. Wang melimpah atas siling

 5.Cha sumbak,air beladong pah katah jemoghey...
 A. Longkang tersumbat,air melimpah sampai anjung rumah
 B. Sami buddha order tauhu sumbat & jus buah
 C. Parit tersekat,air melimpah ke dalam rumah
 D. Rumah kos rendah hadapi catuan air

 6.Teykedaghoh sekuk liuk atah balasoh...
 A. Curi wang dalam tabung surau
 B. Makan biskut lemau di surau
 C. Biskut Tiger punca darah tinggi
 D. Santap biskut kering di masjid

 7.Gatih teksi deghah gak,loghak ni...
 A. Pandu teksi laju sikit,ade hal ni
 B. Kayuh basikal kejar teksi
 C. Kayuh beca laju sikit,nak cepat ni
 D. Teksi beroperasi tanpa meter

 8.Duk cokoh bley-bley behey beledo...
 A. Lepak-lepak sambil makan puding
 B. Duduk sambil makan agar-agar
 C. Tony Blair menari ballet
 D. Bersembang bla-bla sambil dengar lagu balada

 9.Selok doh ko nyeylo?
 A. Jendela dah kunci belum?
 B. Pengsan di jendela
 C. Awas penyeluk saku
 D. Tingkap dah tutup ke?

 10.Koho do'oh goli kudo bola...
 A. Goalkeeper mengambil sepakan gol
 B. Kuda dari N.Sembilan yang geli bermain bola
 C. Penjaga gol menggeletek kuda
 D. Perlahan sgt penjaga gol tendang bola

Ciri-Ciri Suami yang Wanita Sekarang Takkan Cari

1. Solat fardhu cukup 5 waktu.

2. Ada kerja gaji RM800-1500 ke atas, boleh bayar rumah sewa,
 boleh beli beras, boleh isi minyak, boleh antar ke tempat keje. Nafkah zahir boleh bagi, bukan nafkah batin je tau.

3. Ada kenderaan: moto kapcai dah cantek. honda EX5 orait sangat la tu dengan 2 helmet. Basikal pun boleh, tapi penat kayuh kalau dari Bangsar ke KLIA. Sebaik-baiknya kereta, sebab nanti nak bawa isteri yang mengandung ke klinik setiap bulan.

4. Lulus ujian fardhu ‘ain sekolah rendah. Maknanya boleh mandi wajib dengan baik dan boleh ajar isteri mandi wajib dengan betul,
 apatah lagi mandi-mandi yang lain.

5. Boleh baca al-Quran dan boleh mengajar al-Quran walaupun setakat “Alif Ba’ Ta’” sampai Surah “Iqra’ Bismirabbikallazi Khalaq.”


ya..ya..ya.."pok atah palo sebutir haha" - my sassy girl

6. Jenis lurus, baik & hati baik, tak menipu. Tadelah sampai menipu kata nak pergi Mydin tapi pergi mengorat jiran taman sebelah.

7. Dia paham kamu, kamu paham dia. Paham jiwo gitu. Serasi bersama. Berbeza tapi boleh masuk.

8. Gedik joget-joget pun depan bini dan anak-anak je. Depan orang lain sopan santun gitu.

9. Jenis tak cemburu buta sangat. Cemburu macam ni ok, “Ehemm..ramainya kawan laki kat opis.. Jangan sampai lupa abang
 taw..”
 10. Belajar takat PMR je pun takpe, janji cara dia fikir tu matang dari yang belajar PhD.

Ranking Kelantan The Red Warriors Dalam Kedudukan Kelab-Kelab Seluruh Dunia IFFHS 2012

Setelah kemenangan piala FA setelah menewaskan sime darby tadi di stadium nasional bukit jalil mungkin kedudukan Kelantan the red warriors menokok.

Ini adalah kedudukan ranking Kelantan The Red Warriors dari 1st May 2011 - 30th April 2012



Di mana berada atas kepada beberapa team eropah sederhana baik, seperti swansea city yang berjaya mengalahkan manchester united, wigan athletic yang pernah mengalahkan Arsenal dan juga kelab terdahulu robin van persie feyenoord rotherdam



 Updated 2 Jun 2012




Updated 11 julai 2012


Tetapi masih ramai yang tidak berpuas hati dengan the red warriors kerana...


Biodata Ustaz Azhar Bin Idrus



Nama :

Ustaz Azhar Bin Idrus

Tarikh Lahir:

12 Februari 1964

Berasal:

Ladang,Kuala Terengganu, Terengganu

Hobi :

Mengembara (taakulan penulis) dan fotografi

Pendidikan  :

1.Sekolah Rendah Hj. Mohd Sharif, Alor Setar, Kedah.
2.Sekolah Menengah Darulaman Alor Setar, Kedah. (Tingkatan 1 dan 2)
3.Sekolah Menengah Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu (Tingkatan 3 hingga 6) 
4. Mulai belajar agama sekitar tahun 1990.
5.Belajar secara talaqqi lebih kurang dengan lapan orang guru dalam tempoh 12 tahun

 Pengalaman :

1. Pernah menjadi seorang guru muzik pada tahun 1985, benda lagho kata beliau.
2. Antara guru beliau ialah Tuan Guru Haji Muhammad Zin Pondok Lubuk Pandan Wakaf Tapai.
3. Mula mengajar (hanya menyampaikan yang sekdar tahu sahaja, kate beliau) di surau ladang, kampungnya

Keluarga :

Isteri :

1. Rogayah Binti sulong, Johan Qariah Tilawah Al-Quran Kebangsaan 1978 (42 Tahun)
2. Wan Halimatun Nisa' Binti Wan Mohd Nor (26 Tahun)

Anak :

1.Nur Madihah Asyiqin (20 tahun)
2.Nur Farhah (19 tahun)
3.Mohd Faqihuddin (18 Tahun)
4.Mohd Zuhaili (16 tahun)
5.Ikhwan Najmi (14 tahun)
6.Khairul Mukmin (7 tahun)
7.Rasydan (6 tahun)

 Gambar Keluarga Ustaz Azhar Idrus

*Umur berdasarkan tahun post ini di publish, 2012 lebih detail
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...