Trolling Medium Terbaik Mencari 'Butthurter' dan Mengenal Stereotypes Sesebuah Komuniti


Walaupun aku bukan seorang ahli sosiologi mahupun budak universiti yang membanci tentang sosio dan 'so sial' dalam suatu komuniti tapi aku agak berminat dalam mengkaji perlakuan (behavior) dan karakter (character) sesetengah dari kita ini iaitu manusia, oleh itu tiada haiwan tercedera dalam pembikinan entry ini.

Epic Trollface: u mad with me? haha


Aku jadikan blog ini,akumijae.com sebagai source utama dalam mengkaji perlakuan dan karakter yang wujud dalam dunia.Selain itu ada juga platform lain seperti facebook (status atau wall post) dan twitter mungkin.Malah menggunakan foursquare juga berhasil dari sini dapat juga tahu ke mana mereka pergi dan boleh mengaitkan dengan perilakunya.


Paling ketara yang aku buat adalah dengan menggunakan medium 'troll' adalah beberapa entry berkaitan vlogger yang amat mem'butthurt'kan sesiapa, mungkin ada yang tidak tahu apa itu troll jadi mari kita wiki wiki wikipedia (dah macam iklan li li lisa surihani myeg lak) sekejap apa itu troll.

 "a troll is someone who posts inflammatory, extraneous, or off-topic messages in an online community, such as an online discussion forum, chat room, or blog, with the primary intent of provoking other users into a desired emotional response"

Jika diambil dari definisi troll di atas aku menggunakan dua platform iaitu mestilah blog, facebook sebagai discussion forum dan mana-mana chat room yang aku sertai.Kita akan dapat mendapati ke'stereotype'an sesebuah komuniti melalui respon dan maklum balas yang berunsurkan 'emosional' dalam kata lain emo.

Troll boleh dilakukan dengan dua method (cara), tapi aku lebih suka pendekatan 'parody' iaitu menggunakan sesuatu event atau scene yang sudah wujud dan intepresinya dengan cara 'sarcasm' dan 'provokasi'.Sebelum aku menjalankan sesuatu troll aku akan buat kajian (research) mengenainya dahulu.

Contohnya; aku ingin membuat 'fan matluthfi90 mahupun anwarhadi' terasa cedera di punggung (butthurt) atau di provoke aku akan melihat entry yang selalu memuji, memuja dan sebagainya la dan aku akan membuat versi parody sebagai reverse entry tersebut supaya ada yang mengeluarkan emosi mereka dalam feedback.



Antara 'parody' yang berjaya membuatkan si penakut (anonymous: tanpa nama) takut hendak menunjukkan diri tetapi 'lantang' mengeluarkan kata-kata walaupun masih 'terlingkup' dalam selimut


Ramai yang 'emosional' dan butthurt dengan entry di atas, maka kesimpulannya orang malaysia memang mudah tersinggung dan emo jika mereka dicubit sedikit itu pun dengan ketaksuban 'artis' mereka.Itu pun kira bagus aku bandingkan mereka dengan top subscribers di youtube, apa la akn jadi jika aku bandingkan dengan loser lain haha.

Jerat memancing anonymous a.k.a tanpa nama berjaya dan aku sedikitpun tidak rasa apa-apa dengan anonymous malah aku ketawa berdekah-dekah dengan emotional feeback dari mereka.Terima kasih

Jika diikutkan rebecca black yang baru berusia 13 tahun yang juga pelapis justin bieber tu (yang dalam pemerhatian pedobear) menerima lagi banyak parody dan sarcasm tetapi dia tidak pernah menjadi annoyingmouse eh silap anonymous cuma nyanyiannya yang annoying haha

Dalam dunia blogging juga banyak trolling yang berlaku, maksud aku cuba memprovokasi pihak tertentu tetapi tidak pandai menggunakan provokasi tersebut pergilah gengblogger.com banyak thread mungkin troll atau mungkin provokasi atau mungkin cuba mencampuradukkan kedua-duanya demi sebuah perhatian.

Troll sebenarnya mencari perhatian dari dalam ke luar bukan menarik perhatian luar ke dalam ye adik-adik!


Stereotypes orang malaysia: ketaksuban yang membawa kepada emosional dan perpecahan sesama sendiri dalam komuniti.

anda fikir anda faham Trolling medium terbaik mencari 'butthurter' dan mengenal sesebuah komuniti? anda fikir sekali lagi..

assalamualaikum...

12 ada idea nak komen:

Catat Ulasan

I'm only responsible for what I post NOT for what you understand

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...