Header Ads

Di Haramkan Berkahwin Dengan Wanita Sebegini



Di catat oleh imam Al-Ghazali

"jangan engkau kahwini wanita yang enam itu,iaitu wanita yang ananah,yang mananah,dan yang hananah,dan jangan engkau kahwini yang hadaqah,yang baraqah dan yang syadaqah."

Wanita Ananah
Banyak mengeluh mengadu dan tiap saat memperalatkan sakit atau buat-buat sakit.


Wanita Mananah 

Suka membangkit-bangkit terhadap suami. Wanita ini sering menyatakan, "Aku membuat itu keranamu."

Wanita Hananah 

Menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang lain, yang dikahwininya sebelum ini atau kepada anaknya dari suami yang lain.



Wanita Hadaqah 

Melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu, lalu menyatakan keinginannya untuk memiliki barang itu dan memaksa suaminya untuk membelinya



Wanita Baraqah 

Ada 2 makna, pertama yang sepanjang hari mengilatkan dan menghias mukanya, kedua dia marah ketika makan dan tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkan bahagiannya.


Wanita Syadaqah

Banyak cakap tidak menentu lagi bising.




Anda fikir anda tahu Di Haramkan Berkahwin Dengan Wanita Sebegini ?

Anda fikir sekali lagi..

Assalamualaikum...



32 ulasan:

  1. cukup annoying..yet it controlable

    BalasPadam
  2. huhu.
    mintak dijauhkan jadi camtu.
    terok2.

    *lawo gambo lu lukis.

    BalasPadam
  3. comel katun tu hehe

    BalasPadam
  4. Kalau aku pun memang kompem2 xmau kawin pompuan2 macam ni. Tapi selalunya sifat2 mcm ni terserlah lepas kawin...guane tu bro?

    BalasPadam
  5. baik lelaki atau perempuan pasti semua nak cari suami atau isteri yg molek budi pekertinya tapi biasanya sikap yg tak elok tu tak ditunjukkan sehingga lah slps berkahwin nnti, selalu camtulah...

    BalasPadam
  6. sizuka a.k.a cucu atok29 Ogos 2010 9:13 PG

    ada x jangan kahwini lelaki ini??hihihi..

    buat entry lelaki y xboleh dikahwini lak atok..nak taw..

    tp gud job la kan entry nih..hehehe..

    BalasPadam
  7. saye sangat suke entri ini.

    Whaaaaaaaaa, semua2 tu ada pada diri l0lly. so abang2, jgn kahwini saye. :P:P:P

    BalasPadam
  8. seram aku tengok kartun ko xde mata hidung ape sume..miahahahha

    BalasPadam
  9. Sempoi2 .. org lidi tu.. caiyok la bro

    BalasPadam
  10. haha. comel kan orang lidi tu. :D

    BalasPadam
  11. suke ngan entry ni lah...hope ah kak xla cam tu ekeek..neway org lidi sngt kiut ahahha

    BalasPadam
  12. pergh! haha.. [tade idea pun nak conteng gaks!]

    BalasPadam
  13. huwaaaa. cemana bole sama entry pada hari yang sama ni. huwaaaa

    BalasPadam
  14. but how to figure out before you marry her? :)

    BalasPadam
  15. Kak Jie dah kawen..hahaha...lepas dah semua kriteria tu

    BalasPadam
  16. aminnnnn...

    *lawo ke cakar ayam camtuh?hahah..

    BalasPadam
  17. hahaha..ni ikhlas ko boh?kehkehkeh =p

    BalasPadam
  18. dalam islam di anjurkan kita khitbah/bertunang dahulu sebelum kawen,hikmahnya bagi betul2 kite kenal mengenali hati naluri satu sama lain..

    BalasPadam
  19. itulah ada hikmahnya manusia ni sukar berubah.Ketika dalam proses saling kenal mengenali masa bertunang tu,mungkin ada sifat-sifatnya akan ternampak, sebab manusia sukar untuk mengubah sikapnya secara drastik.Dari situ kite boleh menilai sendiri =)

    BalasPadam
  20. ni atok baru jumpe la piya hahaha..nanti atok cari yang lelaki plak..tak adil tuk pompuan saje kan sebab..wanita yg baik hanya untuk lelaki yg baik - surah annur 28

    BalasPadam
  21. kalau nak kahwini jugak camner?ngaaaaa..=p

    tp sepanjang mijae kenal lolly,mijae rase mijae patut tuju lagu bisikkan nurani - in team ke lolly lalalalala..

    dan lagu permata di cari..boley?

    BalasPadam
  22. ko ni memang penakot kui2 hahaah..bunyi kucing belakang rumah pun takot haha..

    BalasPadam
  23. mekaseh.
    orang lidi jer pandai lukis haha..orang betol dan katun kiut2 xpandai kuikuikui

    BalasPadam
  24. comel ke gtu?rase cam tanak letak je mula2 hehehe..takot cakar ayam sgt huhu

    BalasPadam
  25. orang pantai timur tak kot =p
    kak kang org teganu kehkehkeh..

    hahaha..nape sumer kate kiut..padahal cam buruk jer kehkehkeh

    BalasPadam
  26. lain lain la..gua dah gi usha tadi haha..gamba lu ade wanita katang...n3 ni ade gambar katun kiut...ke?hahahah..

    tak kesah la same ke janji,sampai kepada pembaca dan g terbaca kuikuikui

    BalasPadam
  27. Allah s.w.t telah mensyariatkan khitbah/bertunang..

    “Dan tidak ada salahnya bagi kamu tentang apa yang kamu bayangkan (secara sindiran), untuk meminang perempuan ” [surah al-Baqarah : 235]

    tapi di bataskan dengan syariat seperti tidak boleh melihat aurat masing2,berjaga-jaga dengan fitnah dari masyarakat dengan kata lain batas yang boleh mengharamkan hubungan itu

    pada masa bertunang ni la,kite di perlukan mengenali satu sama lain.mengikut pandangan saya,sifat dan perangai di atas ni perangai yang hardcore.Diyakini akan ternampak dengan mudah =)

    BalasPadam
  28. tu la nak suruh kak jie jadi mentor kami dalam urusan umah tangga/lif/eskalator ni haha =p

    BalasPadam
  29. betol tu.
    kalau ade wanita yang pandai menganyam tikar mengkuang pun oke haha

    BalasPadam
  30. mencegah lebih baik dari mengubati.sebab tu bende ni di cata oleh imam al-ghazali sebagai 'jangan'.maksudnya cegahlah dari mencari wanita sebegini utk dijadikan suri di hati ewahhhh....huhu

    BalasPadam

I'm only responsible for what I post NOT for what you understand

Dikuasakan oleh Blogger.